Norran har tidigare skrivit om 23-åriga skotertalangen Matilda Hansson. Hon fick ingen licens av Sverige, med motiveringar. Svemos styrelse, ordförande Martin Jarl och ledamoten Ulla Petersson, har samstämmigt svarat att Matilda inte var kvalificerad.
Men i efterhand har det visat sig att många av de inblandade inte har känt till hur kvalificering har gått till.
När Norran har försökt få svar på hur styrelsen ser på att det är en intresseanmälan som har varit kvalificeringen – duckar Svemo.
Ledamoten Ulla Pettersson är ansvarig för skotergrenen. Efter påtryckningar om svar mailar hon: ”Både Martin och jag har redan svarat på de här frågorna tidigare, och har inget nytt att tillägga i nuläget”
FIM:s cheif steward, Rodrigo Castro, vill inte heller svara på frågor kring detaljer kring uttagningsreglerna som finns i FIM.
Däremot svarar han på FIM:s synsätt: ”Våra mästerskap är öppna för så många förare som möjligt, utan några kvoter för länderna.”
Mer detaljerat svar än så går inte att få.
Startfältet i damernas klass är enbart nio förare. Det är finns 30 platser.
Bruce Gaspardi driver stallet Southside, där Matilda är med. Han har jobbat hårt för att hans adept skulle ha fått möjligheten. Han hoppades in i det sista att hon skulle få tävla i Fällfors.
– Vi vill verkligen att sporten ska växa på damsidan. Vi har satsat hårt på det här och att hon inte får chansen att köra här är både en stor besvikelse och hjärtskärande för Matilda, teamet, Polaris och mig själv. Polaris har satsat hårt på det här och de är också besvikna att det här inte blir av.
Det är nu nio förare på damsidan, hur ser du på det?
– Sporten ser svag ut, när det är så få. I amerikanska proffsserien är det 15 damer som tävlar varje gång. De har pratat om att dela på förarna för att skillnaderna är så stora, men de har inte gjort det. Anledningen är att det blir så svaga race med för få förare, så de låter alla köra.
Varken Svemo eller FIM vill uttala sig kring reglerna eller uttagningarna, hur ser du på det?
– Det är en stor besvikelse. Det är dagens ord. Jag kan inte förstå varför FIM inte driver på om reglerna på det svenska förbundet. Jag har själv pratat med Svemo och jag känner att de förstår mig till viss del. Tillsammans med det ringde flera svemotävlingsledare och handledare svemokontoret för att uttrycka sitt stöd för Matilda. Det har pratats mycket om oskrivna regler och annat. Om det inte finns nedskrivet i reglerna så finns det inte. Det verkar finnas mycket dubbelmoral och olika regler för olika förare, säger Gaspardi och fortsätter:
– Det är bara djupt upprörande.
Blott åtta förare kom till start i Fällfors i damernas klass. Det är knappt hälften för att bygga ett finalfält och VM är öppet för upp till 30 förare.
Det innebär på alla sätt att VM har en lägre standard än SM ur alla perspektiv. De ansvariga vill inte svara på några frågor. Motorsport har varit i generell mening varit av de mest ojämställda sporterna. Trots ambitioner att bygga damsidan är det utifrån fallet med Matilda Hansson, omöjligt att se det på ett annat sätt än att skotersporten, med sina beslut, går en annan väg.