Efter kritiken: Norran undersöker problemen på Swedbank

Dåliga öppettider och alldeles för långa väntetider, det är kritik som riktats mot Swedbank under våren. 
– Det är galet att man ska köra fyra mil för att sedan vänta så länge, säger en irriterad bankkund.

Minuterna innan kontoret skulle öppna för dagen hade kön hunnit växa sig lång.

Minuterna innan kontoret skulle öppna för dagen hade kön hunnit växa sig lång.

Foto: Akvelina Bergsten

Skellefteå2025-06-26 12:00

Under våren har Norran mottagit flera insändare angående långa väntetider och dåliga öppettider på Swedbanks kontor i Skellefteå. Skribrenten Christina Johansson väntade i två timmar på att få hjälp innan hon gick därifrån och skriver att det är "så bottenlöst dåligt av Swedbank". 

En annan skribent, som kallar sig "Fortfarande bankkund", ifrågasätter ifall tre timmar per dag är nog för att hjälpa alla kunder och tycker att banken borde hålla öppet längre.

För att undersöka situationen närmare besökte Norran bankkontoret precis innan öppning en måndag eftermiddag. På plats stod ett tjugotal personer redan i kö. Två av dem var Barbro Berglund och Birger Åhlund. De hade platser långt fram i kön, precis utanför dörrarna, men de platserna hade inte varit helt lätta att få.

– Vi har stått här och väntat i en halvtimme redan, berättar Birger.

Birger Åhlund och Barbro Berglund ställde sig i kön till Swedbanks bankkontor i Skellefteå en halvtimme innan öppning.
Birger Åhlund och Barbro Berglund ställde sig i kön till Swedbanks bankkontor i Skellefteå en halvtimme innan öppning.

Varför kom ni hit så tidigt?

– Jag vill inte behöva vänta så länge inne på banken, jag har hört talas om de som behövt vänta i två timmar, säger Barbro och fortsätter:

– Jag undrar hur länge de som står längst bak i kön här kommer få vänta.

Minuterna innan kontoret skulle öppna för dagen hade kön hunnit växa sig lång.
Minuterna innan kontoret skulle öppna för dagen hade kön hunnit växa sig lång.

När dörrarna öppnas 13:00 väller kön in genom glasdörrarna, varefter många kommer tillbaka ut igen med en nummerlapp i handen. En man hinner beklaga sig över situationen på sin väg in genom glasdörrarna:

– Det är galet att man ska köra fyra mil för att sen stå här och vänta så länge, säger han.

Samtidigt som många på platsen verkar frustrerade pekar Barbro ut en skylt som är uppsatt på dörren. Där har Swedbank gjort en tabell över vilka tider på dagen besökstrycket är som högst, där första timmen efter öppning är markerad som "flest besökare" och sista timmen är markerad med "färre besökare".

Skylt med tabell som visar när besökstrycket är som högst på bankkontoret.
Skylt med tabell som visar när besökstrycket är som högst på bankkontoret.

– Det står här att mellan 15 och 16 är det färre besökare, men då vet jag inte vad som händer om man kommer dit vid 15:30, hinner man få hjälp innan det stänger då, eller måste man gå innan man har fått hjälp, undrar hon.

Love Liman Jacobsson, pressansvarig på Swedbank svarar i ett mejl till Norran att de givetvis tar hand om alla kunder som kommit in på bankkontoret och tagit en kölapp.

Han förklarar också att de, precis som skylten påpekar, har sett att en majoritet av kunderna besöker dem under första timmen och att det därefter ofta är lugnare på kontoret.

Har ni märkt av ett högre än vanligt besökstryck under den gångna våren?

– Vissa dagar har fler besökt oss men generellt sett har vi faktiskt färre kunder inne i snitt än innan vi ändrade öppettiderna. Fler och fler väljer att ringa till oss, eller använda app och internetbank i stället för att besöka kontoret. Sedan har det varit köer, främst i samband med de många långhelgerna under våren. En stor andel av besöken har också skett redan vid öppning, skriver Liman Jacobsson.

Den tredje mars ändrade Swedbank sina öppettider för drop in-rådgivning på kontoret, med anledning av att fler kunder väljer att göra sina ärenden över telefon eller i internetbanken.
Den tredje mars ändrade Swedbank sina öppettider för drop in-rådgivning på kontoret, med anledning av att fler kunder väljer att göra sina ärenden över telefon eller i internetbanken.

Trots den långa kön utanför bankkontoret vid 13-tiden skriver Liman Jacobsson att de sett att kunderna börjar besöka dem mer utspritt över öppettiderna, vilket tillsammans med åtgärder som mer personal och anpassningar av lokalen har bidragit till att de sett en bättre kösituation i Skellefteå under de senaste veckorna.   

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!