Så bottenlöst dåligt av Swedbank

Insändarskribenten är upprörd över vad hon anser var dålig service på Swedbanks kontor i Skellefteå.
Swedbanks distrikschef svarar direkt och ger tips till den som vill undvika köer.

Swedbank har sitt kontor vid Guldtorget i Skellefteå.

Swedbank har sitt kontor vid Guldtorget i Skellefteå.

Foto: Pressbild

Insändare2025-05-16 22:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det var en måndag och jag hade ett bankärende som inte gick att göra via internet. Med en p-tid på 60 minuter borde jag hinna, trodde jag. Innanför entredörren var det knökfullt och 26 före i kön. Alla fick inte ens sittplats medan en enerverande musikslinga frätte sig in i våra hjärnor. Kön betades av i sakta mak. Suck. Till slut insåg jag att det skulle blir p- böter om jag satt kvar. Alltså gick jag iväg, fixade parkering för en timme till och återvände till Swedbanks kö. 

När det äntligen blev min tur hänvisades jag till en annan kö. "Men det är ingen före". Det lät väl bra? Om det inte vore för att det inte hände något mer. Minuterna tickade på i takt med att min frustration och vrede växte. När sex minuter återstod av min andra parkeringstimme vände jag på klacken och gick.Så bottenlöst dåligt Swedbank.

Nu ställer jag frågan till Swedbanks ledning: hur kommer det sig att kundservicen blivit så här svinaktigt dålig? Jag vill poängtera att detta inte är personalens fel på något sätt. De gjorde allt de kunde. Felet sitter högre upp i ledningen.

Christina Johansson

Svar direkt:

Tack för att du delade din upplevelse med oss. Vi beklagar att ditt besök inte motsvarade dina förväntningar.

Den lokala närvaron är grunden för Swedbanks verksamhet. Samtidigt ser vi en ökad efterfrågan från kunder som vill hantera sina ärenden på distans. 

Förändringen har inneburit att vi har ändrat öppettider för drop-in-besök på våra kontor runt om i Sverige, och den informationen har inte alltid nått fram som önskat. Under de senaste veckorna har vi därför upplevt ovanligt långa köer, särskilt i samband med långhelger, och då många kunder valt att besöka oss tidigt under kontorets öppettider. På grund av säkerhetsskäl och banksekretess måste vi också begränsa antalet personer som får vistas i lokalen, vilket ibland leder till köer utanför kontoret.

Vi rekommenderar dig därför att göra de ärenden som är möjliga per telefon eller chatt, eller komma lite senare under öppettiderna. Vi följer så klart också utvecklingen på kontoren för att kunna göra justeringar där vi ser att det behövs.

Slutligen vill jag säga att vi uppskattar att du tog dig tid att berätta om din upplevelse. Den hjälper oss i vår att bli bättre. Vi hoppas kunna återvinna ditt förtroende i framtiden.

Sara Hansson Jannerstad, distriktschef Swedbank