Elevens val slopades – skolan tog saken i egna hĂ€nderElevens val slopades – skolan tog saken i egna hĂ€nder

Elevens val slopades – skolan tog saken i egna hĂ€nder

SkellefteÄ
LĂ€stid cirka 5 min

Vad innebÀr det egentligen att en skola vilar pÄ kristen vÀrdegrund?
Norran besökte Björkskolan i SkellefteĂ„, dĂ€r ”vĂ€xa” har blivit ett ledord.
– HĂ€r fĂ„r man uttrycka sig pĂ„ mĂ„nga olika sĂ€tt, sĂ€ger 13-Ă„riga Aurora Hysi.

Det Àr helt tyst och tomt inne pÄ skolan. Inget sorl i korridoren, inga elever som rör sig mellan lektioner. Det vanligtvis sÄ populÀra pingisbordet stÄr orört mitt i lokalen.

Rektor PÀr Augustin tar emot strax innanför entrén. Han ler lite snett.

– Det brukar vara betydligt mer livat hĂ€r, konstaterar han nĂ€stan ursĂ€ktande.

Tomt i korridoren. Under temadagen ”VĂ€xa verkstad” Ă€r det fullt fokus inne i klassrummen som gĂ€ller.
Tomt i korridoren. Under temadagen ”VĂ€xa verkstad” Ă€r det fullt fokus inne i klassrummen som gĂ€ller.
Björkskolans vÀggar pryds av handavtryck frÄn tidigare elever.
Björkskolans vÀggar pryds av handavtryck frÄn tidigare elever.

Men den hĂ€r dagen Ă€r ingen vanlig dag pĂ„ skolan. NĂ€r Norran kommer pĂ„ besök Ă€r det nĂ€mligen ”vĂ€xa verkstad”, en slags temadag som anordnas ungefĂ€r en gĂ„ng i mĂ„naden. Eleverna fĂ„r vĂ€lja olika kreativa inriktningar – den hĂ€r gĂ„ngen stĂ„r musikal, japanska, skridskor, spel, bild och bakning pĂ„ schemat.

– Vi har olika valmöjligheter varje gĂ„ng. Det kan vara skapande i olika former men Ă€ven klĂ€ttring, mountainbike eller liknande. Det Ă€r en satsning som ligger i linje med att vi vill vara en kreativ skola dĂ€r man som elev fĂ„r utvecklas och vĂ€xa pĂ„ flera olika sĂ€tt, sĂ€ger PĂ€r Augustin.

Och det mÄ vara tomt i korridoren, men inne i klassrummen Àr det fullt av liv och rörelse. Klasskompisarna Lillith Lejon och Tuvali Björkman har valt japanska och Àr mitt uppe i en ÀtpinnetÀvling: den som lyckas plocka flest godisar pÄ fem minuter vinner.

– Jag gillar att vi fĂ„r lĂ€ra oss om kulturen och inte bara sprĂ„ket. Till exempel hur man anvĂ€nder pinnar, sĂ€ger Lillith.

Tuvali Björkman och Lillith Lejon i Ärskurs 6 tÀvlar i vem som Àr bÀst att anvÀnda Àtpinnar.
Tuvali Björkman och Lillith Lejon i Ärskurs 6 tÀvlar i vem som Àr bÀst att anvÀnda Àtpinnar.
Japanska var en av inriktningarna som eleverna kunde vĂ€lja under ”vĂ€xa verkstad”.
Japanska var en av inriktningarna som eleverna kunde vĂ€lja under ”vĂ€xa verkstad”.

VĂ€xa verkstad Ă€r nytt för det hĂ€r lĂ€sĂ„ret. IdĂ©n föddes efter att elevens val togs bort frĂ„n grundskolans timplan – genom att ha en halvdag med olika inriktningar ungefĂ€r en gĂ„ng i mĂ„naden Ă€r tanken att eleverna Ă€ndĂ„ ska fĂ„ utforska sina kreativa sidor och testa nya saker.

– Det dĂ€r med att elevens val slopades gĂ„r inte riktigt ihop med vĂ„r bild av vad skolan ska vara. Vi kĂ€nner att vi mĂ„ste fĂ„ ha de praktiska bitarna kvar. NĂ€r den kreativa delen av hjĂ€rnan fĂ„r jobba blir man ocksĂ„ bĂ€ttre i de teoretiska Ă€mnena, sĂ€ger Camilla Lundahl, lĂ€rare i matte och NO.

PĂ€r Augustin Ă€r rektor för Björkskolan – men ocksĂ„ för Bruksskolan i Ursviken. Han sĂ€ger att samma slags vĂ€rdegrund och pedagogik prĂ€glar bĂ„da skolorna.
PĂ€r Augustin Ă€r rektor för Björkskolan – men ocksĂ„ för Bruksskolan i Ursviken. Han sĂ€ger att samma slags vĂ€rdegrund och pedagogik prĂ€glar bĂ„da skolorna.

Just detta, att ”vĂ€xa i kreativitet”, Ă€r ett av Björkskolans ledord. De andra ledorden Ă€r ”vĂ€xa i kunskap” och ”vĂ€xa i ansvar”.

Det Àr Skolföreningen VÀxa som driver Björkskolan.

– Vi har ”vĂ€xa” som ett centralt begrepp. I slutĂ€ndan handlar skolgĂ„ngen om att vĂ€xa som medmĂ€nniska, sĂ€ger PĂ€r Augustin.

Han sÀger att de praktiska Àmnena och kreativa inslagen Àr sÀrskilt viktiga. Björkskolan har till exempel fortfarande undervisning i halvklass i musik och bild.

MÄnga elever valde att Äka skridskor.
MÄnga elever valde att Äka skridskor.

– Jag vet att flera kommunala skolor har övergĂ„tt till helklass.

PĂ€r Augustin nĂ€mner ocksĂ„ lektionsstrukturen, som han beskriver som ”tydlig”.

– Vi har ett upplĂ€gg som ser likadant ut i de flesta Ă€mnena. Man hĂ€lsar pĂ„ sin lĂ€rare i dörren och sedan stĂ€ller man sig vid sin bĂ€nk tills man blir tillsagd att sitta. LĂ€raren skriver upp pĂ„ tavlan vad som gĂ€ller för lektionen. Och vi har haft mobilförbud i mĂ„nga Ă„r.

Roger Marklund instruerar sina elever.
Roger Marklund instruerar sina elever.

En annan sak som Àr speciell med Björkskolan Àr att det Àr en liten skola. Totalt gÄr hÀr bara 81 elever frÄn Ärskurs 6 till 9. PÀr Augustin beskriver det som en fördel att alla kÀnner alla. LÀrarlaget Àr ocksÄ ganska litet vilket möjliggör för samarbeten över ÀmnesgrÀnserna, sÀger han.

Under vĂ€xa verkstad Ă€r grupperna Ă„ldersblandade – nĂ„got som Wilma Hedblad och Allan Johansson i Ă„rskurs 8 respektive 9 uppskattar. BĂ„da har valt skridskor som aktivitet den hĂ€r dagen.

Aurora Hysi och Loni Hansson har valt musikal som inriktning. ”Jag har gĂ„tt i teater i typ fem Ă„r och tycker det Ă€r kul att fĂ„ göra det pĂ„ skolan ocksĂ„â€, sĂ€ger Loni.
Aurora Hysi och Loni Hansson har valt musikal som inriktning. ”Jag har gĂ„tt i teater i typ fem Ă„r och tycker det Ă€r kul att fĂ„ göra det pĂ„ skolan ocksĂ„â€, sĂ€ger Loni.

– Det Ă€r kul att röra pĂ„ sig och extra roligt nĂ€r folk frĂ„n alla klasser Ă€r med, sĂ€ger Allan Johansson.

Vad tycker ni om Björkskolan?

– Det Ă€r bra att den Ă€r liten. Alla kĂ€nner alla. Och lĂ€rarna Ă€r riktigt bra.

Audition. Loni Hansson lÀser sina repliker.
Audition. Loni Hansson lÀser sina repliker.

Aurora Hysi och Loni Hansson, som har valt musikal, hÄller med.

– Jag gillar Björkskolan för man fĂ„r uttrycka sig pĂ„ mĂ„nga olika sĂ€tt. Jag Ă€r ett riktigt teaterbarn, sĂ€ger Aurora.

Finns det nÄgot som Àr mindre bra med skolan?

– Det skulle vĂ€l vara att vi inte har nĂ„gon egen slöjdlokal. Vi mĂ„ste vara pĂ„ Norrhammarskolan i stĂ€llet, sĂ€ger Wilma Hedlund.

Kristen vÀrdegrund

Björkskolan invigdes 2004 och Ă€r stans Ă€ldsta friskola. Skolan har en kristen vĂ€rdegrund — skolföreningens medlemmar Ă€r Pingstkyrkan i SkellefteĂ„ och Brukskyrkan i Ursviken.

Vad betyder det att ha en kristen vÀrdegrund?

– Det Ă€r en formulering som nog kan betyda olika saker för olika personer. Vi Ă€r ingen konfessionell skola men vĂ€rdegrunden Ă€r viktig för oss, sĂ€ger PĂ€r Augustin.

Ylva Sundquist i Ärskurs 9 skulpterar med lera.
Ylva Sundquist i Ärskurs 9 skulpterar med lera.

Men vad innebÀr det för er? Hur mÀrks det i undervisningen?

– Undervisningen följer ju lĂ€roplanen och dĂ€r stĂ„r det att skolan ska förmedla kristna och humanistiska vĂ€rden. NĂ€r jag tĂ€nker pĂ„ kristen vĂ€rdegrund tĂ€nker jag pĂ„ gemenskap, respekt, tolerans och medmĂ€nsklighet.

– Jag har fĂ„tt frĂ„gor frĂ„n förĂ€ldrar om hur vi bemöter barn med en viss sexuell lĂ€ggning eller könsidentitet. Vissa tror att sĂ„nt gĂ„r emot den kristna vĂ€rdegrunden. Men för mig Ă€r det helt sjĂ€lvklart att alla Ă€r lika vĂ€rda.

Björkskolan ligger vid Norrvalla i SkellefteÄ.
Björkskolan ligger vid Norrvalla i SkellefteÄ.

PÀr Augustin understryker att eleverna kommer frÄn olika bakgrunder och att man inte behöver vara kristen för att gÄ pÄ skolan.

Hur Àr det med lÀrarna?

– MĂ„nga av lĂ€rarna Ă€r kristna. Vi medarbetare har en samling varje morgon dĂ„ vi gĂ„r igenom dagen, och sĂ„ har vi vad man skulle kunna kalla för en slags morgonbön. Vi kan ta upp ett ord för dagen, nĂ„got med kristet tema, nĂ„gon kanske lĂ€ser ett bibelord, sĂ€ger PĂ€r Augustin och tillĂ€gger:

– Inte heller personalen behöver tro pĂ„ ett sĂ€rskilt sĂ€tt. Men om man Ă€r helt emot den kristna vĂ€rdegrunden eller traditionen sĂ„ Ă€r det nog en dĂ„lig matchning att jobba hos oss.

Enligt lÀroplanen ska alla skolor förmedla demokratiska vÀrderingar, jÀmlikhet och respekt för alla. Finns det dÄ verkligen behov av en skola med uttalat kristen vÀrdegrund?

– Jag ser ett behov av Björkskolan. Vi fyller en plats i SkellefteĂ„ som ett komplement till kommunens skolor och kan erbjuda en miljö som mĂ„nga elever tycker blir rĂ€tt för dem. Det Ă€r en styrka att vi Ă€r en relativt liten skola och att vi kan anpassa undervisningen efter varje enskild individ, sĂ€ger PĂ€r Augustin.

SÄ hÀr sÄg det ut i Norran dagen efter att Björkskolan invigts, den 17 september 2004.
SÄ hÀr sÄg det ut i Norran dagen efter att Björkskolan invigts, den 17 september 2004.

Björkskolan

Björkskolan ligger vid Norrvalla i SkellefteÄ och invigdes i september 2004, vilket gör den till stans Àldsta friskola.

Skolföreningen VÀxa Àr huvudman och driver Àven Bruksskolan i Ursviken samt tvÄ förskolor.

Totalt har Björkskolan 81 elever frÄn Ärskurs 6 till 9.

FAKTA

Det hÀr reportaget Àr en del av pÄgÄende artikelserie om pedagogiken pÄ olika skolor i NorranomrÄdet. LÀs ocksÄ:

SĂ„ Ă€r vardagen pĂ„ SkellefteĂ„s mest omtalade skola: ”LĂ€rarna vill vĂ„rt bĂ€sta – och vi fĂ„r veta nĂ€r vi gör fel”

HĂ€r Ă€r skolan utan traditionella klassrum: ”Barn Ă€r olika – ska inte knö in dem i samma box”