Johan Kristoffersson (tv) och Robert Dahlgren. Arkivbild.
Johan Kristoffersson (tv) och Robert Dahlgren. Arkivbild. Foto: Jonas Dagson /TT

STCC kan avgöras senare efter överklagan

I helgen skulle STCC avgöras på racingbanan i Mantorp. Men överklagan av frikännandet av det tidigare diskningsbeslutet kan göra att titelkampen avgörs långt senare.

I tisdags beslutade Svenska bilsportförbundet att ändra beslutet från loppen på Gelleråsen i augusti och ge tillbaka poängen till de diskade PWR-förarna.

På fredagen meddelade STCC att detta beslut har överklagats. Tidigast i nästa vecka kommer den juridiska kommittén i förbundet att behandla överklagan.

I nuläget, inför kvalet och de två loppen på Mantorp, leder PWR-föraren Robert Dahlgren på 167 poäng. Han skuggas av Johan Kristoffersson, Volkswagen, på 160 poäng. Även Daniel Haglöf, PWR, och Andreas Wernersson, Lestrup, har en teoretisk chans att ta hem mästerskapet.

Kan bli av med 19 poäng

Dahlgren kan bli fråntagen 19 poäng om överklagan går igenom och han åter igen diskas från loppen på Gelleråsen och Haglöf kan förlora 39 poäng.

Skälet till diskningarna på Gelleråsen i augusti handlar om att PWR-stallet skulle ha modifierat avgassystemen på ett otillåtet sätt. Till nästa racehelg i Norge hade PWR:s Seatbilar fått nya avgassystem. Även andra stall bytte avgassystem för att få dem godkända i den besiktning som föregick tävlingen.

Inför finalhelgen på Mantorp fokuserar Dahlgren på det han kan påverka – det rent sportsliga, som i nuläget innebär att han leder mästerskapet med sju poäng.

"Min ledning är inte stor, men det är en ledning. Jag har stor respekt för Johan (Kristoffersson), han är en fantastisk förare och hans team är bra. Men vi är också bra och det kommer bli en tuff fight. Det kommer att bli hårt för honom och det kommer att bli hårt för mig", säger Dahlgren till STCC:s webbplats.

"Ska göra det som behövs"

Kristoffersson säger att han äskar när allt ställs på sin spets:

"Det enda jag bryr mig om är att åka från Mantorp som etta. Mitt arbete skiljer sig inte åt om jag så ligger etta, tvåa eller sjua. Jag kan inte göra annat än att köra så fort jag kan. En utmaning absolut, men jag ska göra det som behövs för att vinna", säger han.

Fakta: Detta har hänt

TT

19 augusti: Efter första loppet på Gelleråsen protesterar West Coast racing mot tre Cuprabilar från PWR-racing. De anklagas för att ha modifierat avgassystemet i strid med reglementet.

Innan beslutet fattats startar andra loppet. Mikaela Åhlin-Kottulinsky vinner, den första kvinnliga segraren i STCC:s historia. Tvåan Mattias Andersson protesterar eftersom hon kört en av PWR:s Cuprabilar.

Domarjuryn bifaller protesterna och samtliga förare diskvalificeras.

22 augusti: Cupra Racings internationella chef Jaime Puig ger PWR-teamet full backning och säger att det modifierade avgassystemet måste anses följa reglementet.

24 augusti: PWR-teamet överklagar diskningen som nu går vidare till första instans: Svenska bilsportförbundets disciplinnämnd. De börjar hämta in kommentarer från olika parter.

8 september: Inför loppet på norska Rudskogen besiktigas alla bilar före start för att säkerställa att de har godkända avgassystem. Flera team har bytt avgassystem sedan Gelleråsen, inte bara PWR-teamet.

17 september: TCR Technical Working Group som ansvarar för tolkningen av TCR-reglementet meddelar att det från med nu är tillåtet att modifiera avgassystemet på det sätt som PWR gjorde.

18 september: Disciplinnämnden kommer med sitt utlåtande. PWR frias från anklagelser och får tillbaka sina poäng. West Coast racing överväger att gå vidare i frågan.

21 september: STCC meddelar att en överklagan är inlämnad till Svenska bilsportförbundets juridiska kommitté.

Anmäl till Pressombudsmannen Rätta artikeln Skriv ut