Inför förra sÀsongen tog Viaplay Group (tidigare Nent) över merparten av tv-rÀttigheterna för lÀngdskidor frÄn SVT:s populÀra "Vinterstudion".
En uppmÀrksammad förÀndring som innebÀr att Internationella skid- och snowboardförbundets (Fis) grenar frÄn vÀrldscupen och VM inte kommer att sÀndas i svensk public service utan i kommersiell tv.
I Viaplay Group finns kanaler som TV6, TV10 samt Viaplay.se.
Resultatet blev att fÀrre svenskar sÄg skidsport pÄ tv, vilket bekrÀftas av Svenska skidförbundet.
ââDet var fĂ€rre som tittade pĂ„ tablĂ„-tv i TV6 och pĂ„ TV10 Ă€n nĂ€r det var pĂ„ SVT. Det vet vi, sĂ€ger Mattias Claesson, strategisk kommunikationschef pĂ„ skidförbundet.
SVT: Stora skillnader
I somras skrev à sa Edlund Jönsson, sportchef pÄ SVT, i en krönika att SVT:s "Vinterstudion" förra sÀsongen hade i snitt 500 000 tittare jÀmfört med 137 000 tittare i "Viaplay vinter", som Àr motsvarigheten inom Viaplay Group. Hon skrev ocksÄ att skidskyttetÀvlingar i SVT hade i snitt 878 000 tittare per sÀndning, jÀmfört med lÀngdtÀvlingar i TV6, som i snitt lockade 466 000 tittare.
Noterbart Àr att detta Àr tittarsiffror för tablÄ-tv, inte streamat tittande. Det Àr siffror som Viaplay Group inte vill offentliggöra.
"Vi kommunicerar inte tittarsiffror för enskilda sÀndningar pÄ Viaplay av kommersiella skÀl, utan enbart eventuella procentuella Àndringar mellan jÀmförbara evenemang. Vi Àr transparenta med det totala antalet Viaplayabonnenter pÄ alla vÄra marknader, vilka nu uppgÄr till 6,3 miljoner", skriver Fredrik S Johansson, presskontakt för sportinnehÄll pÄ Viaplay, i ett mejl till TT.
Ola Strömberg, förbundsdirektör pÄ Svenska skidförbundet:
ââGenerellt sett sĂ„ vet vi att SVT har fler tittare Ă€n TV6 och TV10 oavsett program. Men hur tittarsiffrorna ser ut pĂ„ detaljnivĂ„ för vĂ„ra idrotter och plattformar har vi inte information om. Bara siffror för de som tittar pĂ„ tjock-tv Ă€r faktiskt inte mest intressant. VĂ„rt ansvar Ă€r helheten oavsett hur man tittar pĂ„ vĂ„ra idrotter.
Mattias Claesson sÀger att Svenska skidförbundet inte kÀnner till de totala tv-siffrorna:
ââVi har inte tillgĂ„ng till alla siffror som streamas frĂ„n Viaplay. NĂ€r vi lĂ€ser MMS-siffror (MMS Ă€r ett företag som mĂ€ter tv-tittande) för tv-tittandet Ă€r det fĂ€rre Ă€n Ă„ret innan. Men det Ă€r viktigt att det sĂ€tts i ett perspektiv av att tv-tittandet minskar generellt. Det generella tv-tittandet minskar i alla grupper, bland Ă€ldre med en tredjedel och bland barnfamiljer minskar det generella tv-tittandet med över 50 procent. SĂ„ svaret Ă€r lite mer komplext nĂ€r man analyserar tv-tittandet.
LinjÀr-tv minskar
Ola Strömberg förklarar varför Svenska skidförbundet inte reagerar starkare, trots vikande skidtittande:
ââTv-tittandet utvecklas eftersom folk flyttar frĂ„n linjĂ€r-tv. DĂ„ mĂ„ste vi flytta oss med dem. DĂ„ handlar det inte bara om SVT och Viaplay, utan ocksĂ„ vad vi kan fĂ„ i Expressen-tv, Aftonbladet, Youtube, Instagram och pĂ„ andra plattformar dĂ€r vĂ„ra mĂ„lgrupper finns. Den bilden Ă€r mycket bredare Ă€n att bara jĂ€mföra SVT och Viaplay.
Han fortsÀtter:
ââMitt ansvar Ă€r hela skidförbundet. För en del idrotter har det blivit mycket mer tv-timmar. Speciellt de sporter som SVT inte gav speciellt mycket kĂ€rlek som exempelvis snowboard, puckel och freeski. Det Ă€r sporter dĂ€r vi Ă€r framgĂ„ngsrika och de har fĂ„tt mer tv-tid pĂ„ Viaplay, vilket Ă€r positivt.
"Det Àr trist"
Flera aktiva lÀngdÄkare reagerar pÄ den förÀndrade tv-bevakningen.
ââDet Ă€r trist. Man vill ju ha tittarna. Det Ă€r inte kul om folk inte kollar och inte kan kolla för att de inte har rĂ„d. Man vill ju att alla ska ha möjlighet att kunna titta. Tittarsiffrorna pĂ„ SVT var bra, sĂ€ger Jonna Sundling.
Ebba Andersson:
ââMĂ„nga har kanske haft lĂ„ga förvĂ€ntningar pĂ„ det och har kanske blivit lite positivt överraskade. Sedan finns det de som uttrycker detta med en viss besvikelse. Att det inte Ă€r lika lĂ€ttillgĂ€ngligt och ocksĂ„ en besvikelse pĂ„ att det som varit tidigare, med "Vinterstudion", varit ett koncept som de verkligen genuint velat följa.