35-åringen bor sedan något år tillbaka i Skellefteå. Hon kommer från Mo i Rana från början. Hon är ung i dragracing som förare, men har funnits kring sporten sedan innan tonåren.
– Jag har en pappa som är starter. När jag var 12 år följde jag med honom. Sedan dess var jag såld på sporten och var med och tittade varje helg.
Hon blev en del av ett team i Sundvall och fanns med där i tolv år.
Sommaren 2023 träffade hon Skellefteå dragraceprofil, Daniel Jedborn, i Piteå.
Det blev starten på en ny vardag på många sätt. Flyttlasset bar till Skellefteå och Tina fick chansen att köra bilen som nu ska gå i Top Metanol-klassen.
– Daniel sa helt plötsligt: ”Kör du”! Det tog en stund att förbereda sig. Ingen vet hur du ska reagera när du trycker gasen i botten. Det vet man först efteråt.
Det blev en fullträff. Tina visade sig ha en stor talang för att köra dragrace på hög nivå. Första tävlingen gav tiden 5,265 sekunder. Europarekordet är 5,19 sekunder.
Klassen Top Metanol-klassen är den näst tyngsta klassen efter Top Fuel. Skellefteås stora dragraceprofil, Daniel Jedborn, har alltid siktat högt och är väldigt hoppfull inför årets säsong. Han leder arbetet med att få bilen att bli så bra som möjligt och optimerad för Tina.
– En av orsakerna till att låta någon annan köra är att kunna lägga all tankeverksamhet åt förbättringar. När man tävlar och ska hoppa emellan och jobba med bilen också, blir huvudet på två ställen och då blir inget bra. Sedan gick det ju så otroligt fort direkt Tina satte sig i bilen så det är positivt, säger Jedborn
53-åringen köpte bilen 2019. Den har mekats med i omgångar och nu är den helt klar. Jedborn har byggt en bra relation med amerikanen Randy Meyer. Han är världsledande och har världsrekordet i klassen med tiden 5,09 sekunder.
– Vi har bra kontakt med honom och han sitter på enormt mycket kunskap. Vi har fått bra hjälp av honom.
Meyer har sitt eget stall i USA, Meyer motorsport och är en ikon inom dragracing. Det blir en spännande premiär för Nedergård och Jedborn eftersom det var tävlingsuppehåll under förra säsongen.
Flytten till Sverige och hitta nya tillvaron i Skellefteå har tagit sin tid, men den 35-årige norskan kommer att representera dubbelt när hon sätter sig bilen, som har närmare 5000 hästkrafter. På bilen sitter både en svensk och norsk flagga vid hennes namn.
– Jag känner att jag tillhör båda och tyckte att det var en bra idé att ha båda flaggorna där, säger Nedergård.
Årets EM–serie inleds på den klassiska Santa Pod-banan, norr om London.
Vad har du för förhoppningar?
– Jag vill försöka åka fortare än första tävlingen jag var med i. Jag är i en utvecklingsfas, men jag upplever att jag har hittat det där lugnet som är så viktigt. Jag har en del förväntningar på mig själv att jag har bra reaktionstider och göra allt korrekt. Jag vill ju också vara med och slåss om vinsten, säger Tina.
EM-tävlingen består av fyra deltävlingar.
– Det är ju oerhört dyrt att tävla att vi inte har klart med finansiering för de två sista tävlingarna ännu. Utan vi börjar med de två första tävlingarna, får vi se sen hur allt utvecklar sig, säger Jedborn.
FAKTA
Tina Høst Nedergård
Född: 1989
Team: Team Jedborn
Klass: Top Metanol
Aktuell: Har flyttat till Skellefteå och tävlar för team Jedborn i EM, som startar till helgen i England.