Hon är en jättetalang och starten i Santa Rod är blott hennes andra på den här nivån, Top Metanol fuel. Det är näst tyngsta klassen efter Top fuel.
Team Jedborn stötte på många utmaningar i den första EM-deltävlingarna, där de tre kvalstarterna tenderade att ge fler frågetecken än tvärtom.
– Det märktes att bilen inte har varit i bruk på väldigt länge. Vi byta motor två gånger och spräckte flera toppar, berättade Tina.
Tina kunde ändå ta sig i mål i kvalet, men tiderna var blygsamma jämfört med hennes personliga rekord. I de tre kvalen hon körde blev det tider kring sex sekunder, vilket är en bra bit från personliga rekordet på 5,26 sekunder.
I kvartsfinalen tog sig ändå Tina vidare och i semifinalen kom äntligen en riktigt bra träff.
– Då gick bilen som den skulle. Vi noterade en riktigt bra tid på 60 fot, en distans de mäster i USA. Jag är stolt över hur bra teamet hade jobbat med bilen. Vi fick den här effekten när vi bytte tillbaka till den gamla motorn. Nu vet vi hur inställningarna ska vara.
Eftersom motståndaren inte kom till start, sparade Tina på bilen och pressade inte hela vägen.
Med lite tur blev det final, men den blev dessvärre inställd. Regn gjorde att finalpasset under inte kunde genomföras under måndagskvällen.
– Vi vet var vi är nu och jag ser verkligen fram emot nästa tävling.
EM fortsätter i augusti med deltävling i Tierp.