För några veckor sedan offentliggjordes att årets STCC ställs in. Promotorn, Micke Bern, har lämnat tillbaka rollen till Svenska Bilsportförbundet.
– Det är riktigt tråkigt för svensk motorsport att kungaklassen inte körs, säger Dahlgren.
STCC har haft en ojämn sportslig nivå och sedan 2023 har det varit full satsning på eldrivna fordon. Dessvärre var det leveransproblem och det stoppade serien även 2023.
– Man måste ha en bredd för att ha en topp. Svensk motorsport har ju tappat lite av sin bredd sen tidigare och det påverkar även toppen. Det har varit lite ojämn nivå beroende på vilket reglemente vi har haft. Totalt sett ändå riktigt tråkigt att det har blivit så här.
Dahlgren slutade fyra i förra årets historiska mästerskap, som avgjordes med elbilar för första gången.
– Det gick inte alls enligt plan. Jag tävlar för att vinna. Tvåa eller fyra spelar ingen roll. Jag kör ju för att jag gillar att tävla och vinna är det enda som gäller när jag ska köra.
Föraren från Skellefteå har reflekterat över fjolårssäsongen.
– Jag hade kontrakt även över 2023, då säsongen blev inställd. Jag hade ju ingen möjlighet att köra någon annanstans. Sedan 2024 hade vi ju samma team som när vi vann 2022. Vi träffade fel helt enkelt.
Utrymmet för utveckling var minimalt.
– Bilarna blev så dyra att tillverka att man drog ned på antal tävlingsdagar och även testdagar, säger Dahlgren och fortsätter:
– Eftersom första tävlingshelgen gick på blött underlag, tog det oss till andra racehelgen för att förstå att vi hade helt fel inställningar. Vi hade ju inga testdagar, så vi försöka ändra och utveckla inställningar under racen. Det räckte inte. Tesla var överlägsna och de hade träffat rätt direkt. Vi hann aldrig ikapp, förklarar Dahlgren.
Föraren skrev på ett kontrakt på två plus ett år för två år sedan. Inför den här säsongen var det optionsåret som var kvar.
– Kontrakt var skrivet att det gäller om jag kör STCC för PWR Racing. Då STCC inte genomförs i år faller hela mitt kontrakt per automatik. Det innebär att jag inte har något kontrakt, säger Dahlgren och fyller i:
– Det var länge sedan jag var kontraktslös. Det här gick väldigt snabbt och beskedet om STCC kom väldigt abrupt. Jag var verkligen inställd på att köra i år och bygga vidare på vår starka avslutning. Just nu vet jag inte vad jag ska göra.
Har du fått några anbud?
– Jo, det har varit några som har hört av sig. Det har ju varit rykten kring STCC ett tag och det har väl påverkat att folk har hört av sig och kollat av. Jag har tackat nej till en förfrågan. Det upplägget passade in på sättet jag önskar att jobba.
Skellefteföraren är 45 år och är oerhört välmeriterad inom touringcar-racing. Med tanke på det torde han sannolikt var intressant på europeiska touringcarscenen.
Däremot är han i en fas där det finns en tydlig kravbild på ett eventuellt nytt uppdrag. Till vardags driver han företaget AD.
– 2022 startade jag verksamheten och jobbar heltid med det. Jag trivs enormt bra och vill gärna utveckla och förbättra verksamheten. Så en förutsättning för att jag ska tävla är att det är tillräckligt intressant för att jag ska få det att passa ihop med det här. Dyker det inte upp något uppdrag som passar ihop, får jag fundera över framtiden då.