Dahlgren långt efter i kvalet: ”Damagekontroll för mig”

Dahlgren hade det tufft på Mantorp. STCC-ledaren hade inte omständigheterna på sin sida och har rejäl uppförsbacke inför lördagens race. ”Tufft läge och tyvärr få saker jag har kunnat påverka. Nu gäller det att ge allt”, säger föraren.

Det blev ett tufft kval för Robert Dahlgren. Han kunde inte hänga med sina värsta konkurrenter och är i tufft läge inför de tre racen på Mantorp.

Det blev ett tufft kval för Robert Dahlgren. Han kunde inte hänga med sina värsta konkurrenter och är i tufft läge inför de tre racen på Mantorp.

Foto: Joakim Åström

Bilsport2020-10-02 19:39

De yttre faktorerna har sannerligen inte spelat med PWR-föraren Robert Dahlgren. STCC:s utjämningssystem gör att det adderas vikt på bilen utifrån hur det har gått. Så Dahlgren körde med maximal vikt i form av 60 kg extra i bilen under kvalet på Mantorp. 

– Det går att räkna på relativt säkert. Och de uträkningar vi har visar på att tio kilo ger tolv hundradelar långsammare tid per varv. Samtidigt är det här något som vi har haft full koll på. 

I praktiken innebär det att vikten kostar ungefär sju tiondelar per varv. Lägg därtill att VW-bilarna har fått en ny programvara som enligt uppgift kan ge förbättringar på upp till ytterligare en halv sekund per varv. Implementering är något som har skett på samtliga VW-bilar som tävlar i hela världen. 

– Lägger man ihop de två faktorerna blir det 1,2 sekunder per varv. Tittar man på mina tider så har man det i bakhuvudet har mitt kval ändå varit helt okej. Fast totalt sett blir det förstås ett tungt läge. Samtidigt är det lite jobbigt att det är faktorer som jag inte påverkar på något sätt. 

Dahlgren noterades för dubbla åttondeplatser i de båda kvalen. Utöver det ligger bestraffningen från tredje racet honom i fatet. Han får starta fem placeringar nedanför kvalplaceringen och det innebär att Dahlgren startar först på 13:e plats i första racet och åtta i andra racet. 

– Det är damagekontroll för mig. Nu gäller det att göra det bästa för att minimera glappet. 

Dahlgren kom in till Mantorp med en ledning med 12 poäng. Efter kvalet är ledningen nere i sju poäng och tuffaste konkurrenten, Tobias Brink, startar från första plats i båda första racen.

Även Lestrupförarna Oliver Söderström och Rob Huff var högt uppe i kvalet. De tog också in poäng på Robert Dahlgren.

Första racet startar 10.00 under morgondagen. 

Fakta

Mantorp, STCC, tredje deltävlingen:
Test 1: Tobias Brink, Brink motorsport, 1.20,056, 2. Oliver Söderström, Lestrup, 1.20,562...7. Robert Dahlgren,, 1.21,021.

Test 2: 1. Rob Huff, Lestrup, 1.20,067, 2. Tobias Brink, 1.20,716....11. Robert Dahlgren, 1.21,393.

Kval 1: 1. Tobias Brink, 1.19,714, 2. Rob Huff, 1.19,975, 3. Oliver Söderström, 1.20,016...8. Robert Dahlgren, 1.20,487.

Kval 2: 1. Tobias Brink, 1.19, 260, 2. Oliver Söderström, 1.19,858, 3. Rob Huff, 1.19,866....8. Robert Dahlgren, 1.20,520

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!