"Vill väcka sporten till liv"

Glöm elstart, handvärmare och andra nymodigheter. Skotertävlingen Lightwater International i Ljusvattnet är en hyllning till sjuttiotalets stora trend att köra ovalbana. "Vi kämpar för att väcka den här sporten till liv.”, säger Per Strömbergsson, tävlande från Burträsk.

Förare finjusterar sina maskiner inför sitt heat.

Förare finjusterar sina maskiner inför sitt heat.

Foto: Christian Mård

Sport2019-03-11 07:54
Körteknik och kraftiga styrstål. Mattias Andersson, Skellefteå ligger nära isen för att vara snabbast genom kurvan.
Körteknik och kraftiga styrstål. Mattias Andersson, Skellefteå ligger nära isen för att vara snabbast genom kurvan.

Det närmar sig tävlingsstart och arrangören har fullt upp att röja snösmockan som konstant bildar ett vitt puder på den fyrahundra meter långa isbanan. I år har tävlingen lockat ett trettiotal åkare från Sverige och Finland.

En av förarna för dagen är Per Strömbergsson från Burträsk som kör för fjärde året i rad.

– Det är en klon av Polaris RXL -76. Polaris byggde bara tre exemplar så det kändes helt rätt att bygga en själv. Vad jag vet är det den enda i Sverige, säger han.

Snörök

Arrangörerna har medvetet begränsat rakornas längd av säkerhetsskäl. Den snabbaste klassen kommer ändå upp i 125 km/h på rakorna och utstår 3,5 g i kurvorna. Men största risken utgörs trots allt av nysnö.

– Det är snöröken. Man ser ingenting. Vi har inga bromsljus utan bara en lampa bak, säger åkaren Per Strömbergsson och låter lite bekymrad.

Törstiga motorer

Prestandan i hans trecylindriga Polaris verkar det inte vara något fel på.

– Så länge skotern har bränsle levererar den som ett godståg, det gäller bara att hålla i styret. Men vi har problem med bränsleförbrukningen. Den har dragit fem liter soppa på tio varv nu, säger Per och skakar på en tom bränsledunk.

– Annars är jag nöjd, avslutar han.

Ettriga retroskotrar, dubbade mattor och styrstål som ninjasvärd. Det är en tradition väl värd att bevara.

CHRISTIAN MÅRD

Taggade åkare inför start. Den dubbade mattan ger skotrarna en mycket snabb acceleration.
Taggade åkare inför start. Den dubbade mattan ger skotrarna en mycket snabb acceleration.
Per Strömbergsson kopplar av med en kopp kaffe tillsammans med sin Polaris RXL -76 under Lightwater International Ice Oval i Ljusvattnet.
Per Strömbergsson kopplar av med en kopp kaffe tillsammans med sin Polaris RXL -76 under Lightwater International Ice Oval i Ljusvattnet.
I klassen Formula 500 kan även nyare maskiner delta. Här ses Rickard Johansson, Gargnäs på en Lynx 440 -05.
I klassen Formula 500 kan även nyare maskiner delta. Här ses Rickard Johansson, Gargnäs på en Lynx 440 -05.
Förare finjusterar sina maskiner inför sitt heat.
Förare finjusterar sina maskiner inför sitt heat.
Richard Larsson, Mjövattnet och Anton Bergh, Källbomark pressar sina motorer under Lightwater International Ice Oval i Ljusvattnet.
Richard Larsson, Mjövattnet och Anton Bergh, Källbomark pressar sina motorer under Lightwater International Ice Oval i Ljusvattnet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!