Han fick en nästan helt perfekt start på säsongen och leder STCC med 69 poäng. Värsta konkurrenten och tvåan, Fredrik Ekblom, var ett litet frågetecken inför fortsättningen på säsongen, men har nu klart med fortsättning. Men det kommer att bli större utmaning än så för både Dahlgren och Ekblom, när de ska tävla på den finska banan Alastaro. Fem finländare, Antti Buuri, Joonas Lappalainen, Olli Parhankangas, Niko Kankkunen och Kari-Pekka Laaksonen är anmälda.
– För Buuri är det här hemmabanan och även Joonas Lappalainen är riktigt vass. Det kommer att bli riktigt tufft, summerar Dahlgren.
Tyngre bil
Lägg därtill att rallycrosstjärnan Johan Kristoffersson gör sin debut i serien. Dessutom kommer Dahlgren att köra med 30 kilos extravikt. Något som har en tydlig påverkan.
– Det är aldrig någon fördel med mer vikt i bilen. Sedan hänger det lite på hur mycket nackdel det är. Min känsla är att den här banan är någonstans mittemellan dåligt och riktigt dåligt med extravikt.
Schablonmässigt brukar det sägas att 10 kilo gör bilen en tiondel långsammare per varv.
Vad har du för relation till banan?
– Jag har ju kört på den för drygt 20 år sedan. Men när jag tänker tillbaka har jag bara fragment av minnen kvar. Jag kan inte säga att jag har någon fördel av det i dag. Men det är en ny bana för många i fältet.
Nya rekordnivåer
Under fredagen körs kvalet och Dahlgren. Skellefteföraren är bäst genom tiderna att kvala och har bara en pole positon kvar innan han når 40 totalt. Hans två vinster senast innebär att det bara saknas en till för nå 23 totalt och därmed ta sig in på listan över de fem förare som har vunnit mest genom tiderna i tävlingen.
Det är aldrig någon fördel med mer vikt i bilen.