Tuff start för nye marknadschefen i AIK

Håkan Billing är ny försäljnings- och marknadschef i Skellefteå AIK. Han har fått en tuff start på jobbet med tanke på att det har varit låg tillströmning av publik i inledningen av serien. ”Jag ser det som en spännande utmaning att jobba med”, säger Billing.

Sport2015-10-02 08:00

Han är uppvuxen i Halmstad och med fotboll. Men större delen av sitt vuxna liv har Håkan Billing spenderat i Stockholm, där han har levt min sin fru Ylva. Hon kommer från Skellefteå och därav kopplingen till staden – och sitt hockeyintresse.

– Det ökade ju förstås i och med Ylva. Jag har ju följt klubbens resa dit där de är i dag på håll, säger Billing.

Han trivs i Norrland och det var också det som gjorde att han lämnade in en ansökan när AIK berättade att de sökte en efterträdare till Anna Ersson.

Kul start

Trenden med tunn publiktillströmning så här inledningen av säsongen är inte unik, men ändå påtaglig. Men Billing håller inte riktigt med om att starten har varit tuff för hans del.

– Andra dagen på jobbet var det första isträningen. 6000 personer på plats. Helt fantastiskt.

Däremot har säsongsinledningen varit desto tyngre. 4583 personer såg premiären, det var en bit från fullt mot Luleå – och senast mot Örebro var det bara 4412 åskådare.

– Trenden med lite publik i början på serien har varit tydlig de senaste åren. Det är inte unikt för AIK, säger Billing.

Han menar på att de svaga siffrorna inte speglar intresset.

– Känslan är att hockeyintresset snarare är större än tidigare. För oss handlar det om hur vi ska få folk att komma till arenan. Det handlar om att vi måste jobba hårdare med den här delen av säsongen.

Billing, som har jobbat mycket med försäljning i andra branscher, är hoppfull.

– Vi har nya spännande saker på gång och hoppas kunna locka nya människor till hallen.

Trenden med lite publik i början på serien har varit tydlig de senaste åren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!