Tidsplanen håller – superbanan snart helt asfalterad

Sveriges nyaste och modernaste banracingbana är på god väg att växa fram. Norran besökte Skellefteå Drive center i Fällfors för att se hur det går med bygget, mindre än ett år kvar till STCC ska premiärtävla. Ägaren Jan Marklund konstaterar att det mesta ser positivt ut. ”Sett till antal arbetstimmar är 60-70% genomfört”.

Foto: Norran

Sport2018-08-18 08:00
Jan Marklund, ägare av Skellefteå Drive center, kan konstatera att banbygget ute i Fällfors går som planerat.
Jan Marklund, ägare av Skellefteå Drive center, kan konstatera att banbygget ute i Fällfors går som planerat.

Den snörika vintern förbyttes nästan till sommar över en natt. Något som till en början var till glädje för byggande av Fällfors mäktiga bilbana.

– Tanken var ju att vi skulle så ett stort område med gräs, men det har inte gått överhuvudtaget, konstatera Marklund.

Det var i maj som nyheten om att kungaklassen i nordisk bilsport, STCC, är klar för en årlig tävling de kommande 10 åren. Vid midsommar nästa år ska allt stå klart för premiär i vad som då ska vara Sveriges modernaste anläggning för banracing. Bortsett problemet att få gräset att växa, är det mesta i sin ordning.

– Det har gått bra. Det ser ut som om tidsplanen håller, konstaterar Marklund.

Hur ser det ut med budgeten, håller den också?

– Nej, där har det blivit några poster som har fördyrat projektet. En del handlar om vi har vidtagit åtgärder för säkerhet och sedan har vi fått bygga till ett medical center också.

Lång bana

Det tillhör inte vanligheterna att det byggs nya bilracingbanor. Den senaste riktigt stora bygget före banan i Fällfors är Tierp Arena, som byggdes klar 2011 för en kostnad runt 100 miljoner kronor.

I Fällfors har det varit mycket som har varit fördelaktigt och investeringen är därför markant lägre än i Tierp. Dessutom är det mycket som sticker ut med banan som är under byggnation. Banans längd, 4280 meter och banans bredd är unik i jämförelse med landets andra banor. Ofta krävs det dispensansökningar för att arrangera större tävlingar, men det kommer inte behövas i Fällfors.

En bit från rakan finns en höjd där det går att få överblick över hela banan.

– Det kommer att bli häftigt när den bli klar, säger Marklund.

Och det är allt annat än en överdrift. Banans spännvidd som syns väl från höjden visar att Skellefteå Drive center blir en av Nordens största idrottsanläggningar alla kategorier.

Den långa rakan är något utöver det vanliga. Den mäter nästan en kilometer, 940 meter. Och banan kan redan stoltsera med att ha ett världsrekord. 2016 slog Volvos lastbil, ”The Iron Knight” två världsrekord, på distanserna 500 meter och 1000 tusen meter. Toppfarten var imponerande 276 kilometer timman.

Jannes son, regerande EM-mästare i rallycross, Anton Marklund, har hunnit testa potentialen på banans raka i en Porsche. Marklund tävlar ju även i Porsche Carrera cup.

– Han kom upp i 270 kilometer precis innan han var tvungen att börja bromsa för svängen. STCC-bilarna tror jag kan komma upp i runt 250 kilometer på rakan.

En flaskhals kvar

Betogsuggorna och stängslet är i stort sett på plats. En sejour till med asfaltering är en av de detaljer som ligger närmast på schemat. Det är två kortare sträckor kvar att asfaltera.

– Om två veckor ska det genomföras. Därefter väntar en tidig inspektion av banan så vi får hur vi ligger till.

Det finns en riktig flaskhals kvar för att banan ska kunna bli kvar i tid. Och det är att få ut alla curbs, målade cementkanter i kurvorna, i tid.

– De kan inte sättas i kurvorna förrän hela banan är asfalterad. Förhoppningen är att vi ska hinna få klart hälften innan det blir vinter.

Läktare för en kapacitet med 5000 personer finns också på programmet att byggas under hösten. Totalt kommer publikkapaciteten att kunna ligga kring 20 000 personer.

Utanför banområdet syns förberedelser för publik– och funktionärsparkeringar.

En camping kommer att byggas i anslutning till banan.

– Där kommer det finnas kapacitet för 500 husvagnar.

För Marklund har det varit en hektiskt tid och det kommer att ett tufft schema ytterligare en tid. Men entreprenören tar det med ro.

– Det är ju ett bygge, så det är ju tufft under en viss tid.

Reflektionerna utifrån har varit nästan ensidigt positivt och banan har öppnat upp intressen från många partners för samarbete.

– Vi har en del avtal på gång som kommer att skriva under inom kort.

Nästa år blir det en form av mjukstart. Det är bara STCC som står på programmet.

– Vi vill ha den tävlingen för att sedan i lugn ro kunna utvärdera och förbättra.

Om du själv får drömma och vara visionär, vilken tävling skulle du då vilja arrangera i Fällfors?

– Det vore oerhört roligt få hit någon 24-timmars tävling. De brukar också byta banor med jämna mellanrum. Så chansen kanske finns.

En hel del är byggt. En hel del är kvar att bygga på Fällfors, men det är inte svårt se en stor potential och möjligheter när banan överblickas. Framtiden ser spännande ut för Marklunds imponerande banbygge ute i Fällfors.

Fakta

Skellefteå Drive center

Ligger: Strax utanför Fällfors, c:a fem mil från Skellefteå

Längd: 4280 meter (längst i Sverige)

Beräknas vara klar: Innan midsommarloppet ska arrangeras i slutet av juni 2019.

Aktuellt: Inom kort kommer hela banan att vara asfaltslagd.

”Det ser ut som om tidsplanen håller.”

Fakta

Skellefteå Drive center

Ligger: Strax utanför Fällfors, c:a fem mil från Skellefteå

Längd: 4280 meter (längst i Sverige)

Beräknas vara klar: Innan midsommarloppet ska arrangeras i slutet av juni 2019.

Aktuellt: Inom kort kommer hela banan att vara asfaltslagd.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!