Det har varit jobbiga tider för ban- och spårläggarna inför Intersport cup.
30 km klassisk åkning för herrarna är en distans som kräver mycket - inte bara av åkarna.
Skidkunnige Stellan Granlund från Skellefteå tog igår med de tekniska delegaterna Per Lindberg och Stefan Bygdesson på en rundtur i spåret.
– Jag måste ge spårläggarna i kommunen beröm. Det här är en perfekt bana, säger Stellan Granlund och tillägger:
– Men det kommer att kräva en hel del av åkarna.
Fem kilometer
Banan är på fem km och körs sex varv av herrarna och tre av damerna.
Per Lindberg konstaterar:
– Höjdskillnaden för damerna är 489 meter och således 978 meter för herrarna. Det är en jobbig bana men samtidigt väldigt bra anpassad för klassisk skidåkning.
Det här betyder också att det inte blir några stakfria zoner som internationella skidförbundet beslutat om.
– Jag bedömer att det inte behövs. Jag kan ha fel, men om någon stakar loppet kommer de inte att bli bland de tre bästa, säger Per Lindberg.
– Det kan dessutom bli sladdrigt utanför spåret och då är det inte lätt att staka 30 km, säger Stefan Bygdesson.
Sprintbanan
När det gäller sprintbanan har den däremot några höjdmeter för lite.
– Däremot är den väldigt publikvänlig. Det går att från publikplats följa åkarna från start till mål, säger Skellefteå skidklubbs Thomas Granlund
Detta trots att det på upploppet gjorts en backe över en tunnel.
– Det här handlar inte bara om att göra det roligare för åkarna. Det är också en service för publiken och en test inför SM nästa år. Tanken är då att publiken ska kunna gå under tunneln och se tävlingarna från innerplan, förklarar Thomas.
Per Lindberg kommer då med en lysande idé.
– Varför inte bygga en liknande tunnel uppe i backen. Det skulle ge några höjdmeter till samtidigt som publiken skulle kunna gå ut i terrängen utan att korsa spåret.
Det går att från publikplats följa åkarna från start till mål.