Norran träffar några av åkarna i Skellefteå XC som kör ett träningspass på Vitbergsvägen.
– Ibland känns det lite oroligt när vi åker nedför vägen från Vitberget. Många bilister har väldigt hög fart där, säger Peter Berglund.
Klas Nilsson förklarar varför skidåkarna väljer en så pass trafikerad väg för träningen.
– Vi behöver inte bara släta partier för att träna. Vill man köra lite mer tempo måste det också gå upp och ner, lite backigt helt enkelt.
Saknas broms
Problemet är också att det helt saknas broms på rullskidorna.
– Det går lite bättre att stanna med klassiska rullskidor. De är lite bredare, säger Jesper Lundqvist och visar hur han kan få stopp på sig själv med hjälp av plogning och stavar.
Ett annat problem är att vägen upp till tv-masten är ganska ojämn. Då måste skidåkarna parera ordentligt för att inte tappa balansen.
– Mycket av ansvaret ligger förstås hos oss själva. Men vi hoppas att bilisterna också ska visa hänsyn, säger Peter Berglund.
Asfalterad bana
Givetvis skulle det bästa vara om det byggdes en asfalterad rullskidbana på Vitbergsområdet.
– Den behöver inte vara bredare än 2-3 meter. Då skulle motionslöpningen kunna fortsätta på sidan om, säger Klas Nilsson.
Västerbotten är dessutom en vit fläck när det gäller rullskidbanor.
– Den enda i Västerbotten finns i Storuman och det är en gammal anläggning. Så jag tror det skulle bli eftertraktat att köra till exempel träningsläger här i Skellefteå. Banan skulle också passa för inlines.
Mycket av ansvaret ligger förstås hos oss själva. Men vi hoppas att bilisterna också ska visa hänsyn.