Skellefteföretag bakom satsning på elektrisk STCC-bil – stjärnföraren: ”Otroligt häftig att köra”

Under lördagsförmiddagen presenterades en världsnyhet av teamet PWR. Teamet har gjort en tävlingsbilsprototyp – som är redo att tävla i en framtida elklass. Skellefteå Kraft är ett av företagen som finns med i satsningen att bygga bilen, som går fullt ut på el. Den avtäcktes för första gången för utomstående på Mantorp Park. ”Det är det sjukaste jag har kört”, säger föraren Mikaela Åhlin–Kottulinsky.

Tävlingsbil e-edition.

Tävlingsbil e-edition.

Foto: Adam Savonen

Sport2018-09-22 11:55
Avtäcktes. Daniel Haglöf och Mikaela Åhlin-Kottulinsky avtäckte PWR:s elsportsbilsprototyp. Ett stort Skellefteföretag är med i satsningen att bygga den nya bilen som har en acceleration utöver det vanliga.
Avtäcktes. Daniel Haglöf och Mikaela Åhlin-Kottulinsky avtäckte PWR:s elsportsbilsprototyp. Ett stort Skellefteföretag är med i satsningen att bygga den nya bilen som har en acceleration utöver det vanliga.

Accelerationen är något utöver det vanliga. Vridmomentet är tre gånger så högt som i en jämförelse med en ordinär tävlingsbil.

– 0–100 km/h gör den på under tre sekunder, säger Daniel Haglöf.

Bilen har bara en växel och kan komma upp i 256 km/h. Skellefteå Kraft är en av tre samarbetspartners som har varit med och tagit fram bilen.

– Vi är intresserade av ny teknik och ville veta hur det fungerar, säger teamägaren Daniel Haglöf.

Tävlingsbil e-edition.
Tävlingsbil e-edition.

Projektet sjösattes i början av 2017. Hela bilsports- och biltillverkarvärlden har jobbat alltmer mot produktion av elbilar. Men ännu finns det ingen klass att köra i.

– I WTCC ska det sjösättas en klass 2020. I STCC har det pratats om det, men det finns ännu inga planer. Vi har däremot ögonen öppna och följer utvecklingen, säger Hans Bååth, ordförande i STCC.

Mikaela Åhlin-Kottulinsky är den första föraren som har provkört bilen och hon är imponerad.

– Den är otroligt häftig att köra. Den känns också väldigt stabil.

Bilen går 100 procent på el och batteriet kan gå få ut full kapacitet estimerat 10 varv på en standardbana.

Skelleftekraft har varit med i projektet att bygga den nya bilen.
Skelleftekraft har varit med i projektet att bygga den nya bilen.

Det som sticker ut vid en närmare blick är det tomma motorrummet. Där finns i praktiken bara en kylanläggning. Batteriet är placerat mitt i bilen, vilket skapar en låg tyngdpunkt.

– En gamechanger, menar Daniel Haglöf.

Den låga tyngdpunkten ger bilen en bra stabilitet.

PWR e-sportbil

Toppeffekt: 450 kV/612 hk

Toppvridmoment: 1080 Nm

Max motorhastighet: 8000 rpm

Batterikapacitet: 41 kWh

Vikt batteripack: 366 kg

Totalvikt bil: 1510 kg

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!