Accelerationen är något utöver det vanliga. Vridmomentet är tre gånger så högt som i en jämförelse med en ordinär tävlingsbil.
– 0–100 km/h gör den på under tre sekunder, säger Daniel Haglöf.
Bilen har bara en växel och kan komma upp i 256 km/h. Skellefteå Kraft är en av tre samarbetspartners som har varit med och tagit fram bilen.
– Vi är intresserade av ny teknik och ville veta hur det fungerar, säger teamägaren Daniel Haglöf.
Projektet sjösattes i början av 2017. Hela bilsports- och biltillverkarvärlden har jobbat alltmer mot produktion av elbilar. Men ännu finns det ingen klass att köra i.
– I WTCC ska det sjösättas en klass 2020. I STCC har det pratats om det, men det finns ännu inga planer. Vi har däremot ögonen öppna och följer utvecklingen, säger Hans Bååth, ordförande i STCC.
Mikaela Åhlin-Kottulinsky är den första föraren som har provkört bilen och hon är imponerad.
– Den är otroligt häftig att köra. Den känns också väldigt stabil.
Bilen går 100 procent på el och batteriet kan gå få ut full kapacitet estimerat 10 varv på en standardbana.
Det som sticker ut vid en närmare blick är det tomma motorrummet. Där finns i praktiken bara en kylanläggning. Batteriet är placerat mitt i bilen, vilket skapar en låg tyngdpunkt.
– En gamechanger, menar Daniel Haglöf.
Den låga tyngdpunkten ger bilen en bra stabilitet.