Savonen: Konceptet kan nå gamla höjder

Det är inte mycket som har varit beständigt de senaste tio åren när det gäller banracingens tyngsta klass i Sverige och Norden. Det är lätt att drömma sig tillbaka i början av 2000-talet med 30 000 personer på läktarna när Janne ”Flash” Nilsson lyfte allt till en ny nivå i STCC. Men, den här omstarten av den tyngsta touringcarklassen kan faktiskt få allt att lyfta ytterligare en gång. Det kommer dock krävas en del tålamod för SRL eller TCR Scandinavia.

Svensk banracings största serie har haft många omstarter. TCR Scandinavia är den senaste i raden och kör i gång på Knutstorp under fredagen. Den här omstarten börjar långt bak, men det är lätt att se potentialen om tålamodet finns.

Svensk banracings största serie har haft många omstarter. TCR Scandinavia är den senaste i raden och kör i gång på Knutstorp under fredagen. Den här omstarten börjar långt bak, men det är lätt att se potentialen om tålamodet finns.

Foto: Joakim Åström

Sport2019-05-03 07:33
Svensk banracings största serie har haft många omstarter. TCR Scandinavia är den senaste i raden och kör i gång på Knutstorp under fredagen. Den här omstarten börjar långt bak, men det är lätt att se potentialen om tålamodet finns.
Svensk banracings största serie har haft många omstarter. TCR Scandinavia är den senaste i raden och kör i gång på Knutstorp under fredagen. Den här omstarten börjar långt bak, men det är lätt att se potentialen om tålamodet finns.

STCC har svajat under en lång tid. Den senaste omstarten, med TCR-reglementet för två år sedan, kändes pigg.

Det blev två spännande säsonger sedan höll inte promotorn längre. Konkursen skrämde säkert slag på de som inte kände till hur spelet har fungerat bakom kulisserna. Det som nu växer fram, en treenighet mellan förbundet, arrangörerna och TCR andas hopp.

Lägg därtill den sportsliga aspekten att det faktiskt är samma förutsättningar i VM (WTCR), som det nu blir nationellt. Även om reglementet skapade turbulens under fjolårssäsongen med alla protester kring avgassystemet, är det fundamentala i konceptet riktigt bra.

Däremot kommer det att krävas tålamod. Det är bara att ta en titt på årets laguppställning. Robert Dahlgren är tämligen ensam från hans generation att vara kvar. En generation som har innehållet väldigt starka profiler, Thed Björk, Richard Göransson och Fredrik Ekblom, för att nämna några. I övrigt i årets startfält är det inte speciellt namnkunnigt, även om det med säkerhet kommer att växa fram spännande namn under säsongen.

Att bygga en riktigt het racingserie, som STCC var kring millenieskiftet, görs inte i en handvändning. Det krävs tid, hårt arbete och mod att våga testa djärva grepp.

Den stora förhoppningen vore att kunna få en tät topp med förare från flera av våra nordiska länder – och som namnet antyder, verkligen bli en serie som växer sig stark även över landsgränserna.

Sedan saknas även ett konkurrenskraftigt Volvostall.

I dag startar tävlingarna på Knutstorp med kval. Det är början på ett nytt kapitel. Det finns mycket saker att önska, men potentialen gör att framtiden ser väldigt spännande ut. Helgens tävling får utvisa på vilken nivå allt börjar på.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!