Savonen: En jackpot för kommunen – och en royal straight flush för Norrland

STCC är inte bara stort för alla som gillar motorsport. När serien kommer till Skellefteå är det ett stort lyft för hela kommunen ur många perspektiv.

STCC är inte bara stort för alla som gillar motorsport. När serien kommer till Skellefteå är det ett stort lyft för hela kommunen ur många perspektiv.

Foto: Stefan Jerrevång/TT

Sport2018-04-12 11:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.
STCC är inte bara stort för alla som gillar motorsport. När serien kommer till Skellefteå är det ett stort lyft för hela kommunen ur många perspektiv.
STCC är inte bara stort för alla som gillar motorsport. När serien kommer till Skellefteå är det ett stort lyft för hela kommunen ur många perspektiv.

Nästa år skrivs historia. En vecka före midsommar återupptas Midnattsloppet exakt 50 år sedan det genomfördes senast.Det sker på Fällfors då nybyggda banan och under STCC:s flagg. I jakten på idéer att hitta något som kan locka människor till Skellefteå – är banan i Fällfors något utöver det vanliga.Det är förstås gigantiskt för alla motorsportfantaster i hela norra Norrland, men det är oerhört stort även för kommunen.

Banan är något som sticker ut, något unikt – och något som på egen hand kommer att kunna locka människor till kommunen med alla positiva effekter det för med sig för samhällsekonomin.Så när bilarna släpps i väg på banan nästa år är det inte bara motorsporthistoria som skrivs, utan något som är större än så.

Kungaklassen STCC har i mer än 20 år varit den tyngsta motorsportserien i hela Norden. Inför fjolåret byttes reglemente och tävlingen började köras med TCR-bilar, något som föll väl ut. STCC hoppas växa sig stark igen och kommer med storsannolikhet att kunna få bra draghjälp i nya midnattsloppet. Allt pekar på att det kan bli en folkfest och som kan bli någon form av uppvärmning för Stadsfesten två veckor senare.

När STCC var som hetast lockade tävlingen över 20 000 åskådare på flera ställen. Det börjar vara snart 20 år sedan, men det är fullt möjligt att den siffran skulle kunna bli verklighet redan nästa år. Och sedan är det fullt möjligt att det kan bli ännu högre siffror. Avtalet med STCC har en imponerande långsiktighet och det finns ett helt decennium att fila på detaljer för att skapa förbättringar.Motorsportkulturen är stark i hela Norrland. När det handlar om grenar sticker rallycross, skotercross och rally ut en aning. Längtan efter en riktig bana för större tävlingar har varit stor. Och nu byggs alltså Nordens längsta banan i Skellefteå Kommun. Det kommer att stärka den redan starka och anrika motorkulturen. Det är även en jackpott för kommunen och en royal straight flush för hela Motorsportsnorrland.

Mycket pekar också på att tävlingen kommer att ha tunga dragplåster. STCC-vinnaren Robert Dahlgren kontrakt med sitt stall överkommande säsong och EM-mästaren Anton Marklund lär med all sannolikhet också vara högaktuell för tävlingen.Men banan i Fällfors har större potential än så. Banan med sin ackuratess kan bli värd för många tunga motorevent, men där STCC är pricken över i:et.