EM-äventyret började på bästa sätt för Daniel Jedborn, Competition. Skellefteföraren låg på en tredjeplats efter kvalkörningen.
– Det började riktigt hyfsat och det kändes bra med en tredjeplats i kvalet, säger Jedborn.
För bra grepp
Banan i Tierp var väldigt bra, lite för bra enligt Jedborn.
– När banan är varm så gnuggar man ut gummi på banan, vilket gör den kletig. Nu var banan sval och då får man väldigt bra grepp med däcken, säger Daniel Jedborn och fortsätter:
– För oss måste det spinna i starten och det är bra om det slirar lite lagom. Nu var det ett hundraprocentigt grepp och det gör att det skakar fruktansvärt mycket i bilen.
Ett bränsleläckage skapade problem under tävlingens gång.
– Det bidrog till att vi brände en kolv, men vi lyckades laga motorn lite halvhjälpligt.
Daniel Jedborn körde riktigt snabbt och vann den första elimineringsrundan.
– Det kändes riktigt bra inför den andra rundan.
”Hann inte vara med”
I den andra elimineringsrundan fick tävlingen ett plötsligt slut för Jedborn.
– Allt gick upp i rök där och jag hann inte vara med. Det tog stopp och sedan var det bara att packa ihop, säger han.
Extra surt med tanke på att Daniel hade presterat fina resultat innan oturen var framme. Han tog ju ett SM-silver så sent som för två veckor sedan.
– Jag har åkt bra på slutet och det såg bra ut från början. Men det är som det är och det behövs så lite. Det är väldigt små marginaler, säger Daniel Jedborn.
”Lär sig något nytt”
Förbättringar av bilen kommer att genomföras.
– Man lär sig något nytt hela tiden. Vi måste göra bilen kraftigare, det är för klent som det är nu.
Säsongen lider mot sitt slut.
– Jag tror inte att jag ska åka något mer i år. Jag får sikta på nästa säsong istället, säger Daniel Jedborn.
Hur planerna ser ut inför nästa dragracingsäsong kan han inte svara på i dagsläget.
– Vi ska bygga om bilen och jag har lite fantasier inför nästa säsong, men ingenting är bestämt, kommenterar Daniel Jedborn efter helgens EM-deltävlig i Tierp.
För oss måste det spinna i starten. Nu var det ett hundraprocentigt grepp och det gör att det skakar fruktansvärt mycket i bilen.