Under många år körde Jonas Staflund dragracing på EM-nivå. Men nu har hans egna tävlande fått kliva åt sidan. I stället är det andra uppgifter som pockar på uppmärksamhet.
I ett drygt halvår har nu Staflund suttit som ordförande i Svenska bilsportsförbundets dragracingutskott.
– Jag fick förfrågan om det fanns något intresse för att ta rollen. Man har väl lagt sig i så många gånger genom åren att de tyckte att jag passade, säger han och skrattar till.
Staflund jobbar med frågor kring de nationella klasserna och tävlingarna.
– Det har varit mycket som man ska lära sig, hur gången är och vad man ska göra vid vilken tid. Nu har vi just firat midsommar och nu ska vi sätta oss och titta på regler som ska spikas till jul.
Utvecklingsfrågor
Det finns också andra frågor som han brinner för.
– Jag har många idéer på hur vi kan utveckla sporten. Det har blivit för mycket fokus på eliten. Vi har tappat grundstenarna, det kommer inget underifrån. Alla siktar högt, men har inga pengar för det och så slutar det tråkigt… När jag körde EM-serien så märkte man att det blev väldigt lite dragracing och mycket mer affärer. Vi har det bra med juniorer, men vi tappar dem när de fyller 18 och inte är juniorer längre. De kommer oftast tillbaka först när de har råd med en bil. Men det blir ett glapp.
Staflunds gedigna erfarenhet av sporten är en stor fördel när han nu jobbar med en del ganska tuffa frågor.
– Jag har ganska stor nytta av det. Man får en annan pondus bland förarna när de vet att det inte var så länge sedan jag körde. Samtidigt har jag också varit arrangör, så jag har en fot i varje led. Ibland gnälls det från ena sidan mot den andra, och då kan jag förklara från båda håll.
Man får en annan pondus bland förarna när de vet att det inte var så länge sedan jag körde.