Skellefteå AIK:s publiksiffror är de bästa sedan säsongen 15/16. Jämför man med i fjol så är det 193 åskådare fler. Siffror som naturligtvis gör Håkan Billing, marknad- och försäljningschef i klubben, väldigt glad.
– Det är klart att det är positivt. Det är ett trendbrott. Vi har kämpat på olika sätt och det är inte direkt så att det är en universallösning, säger han.
Bygdens lag har en stor del i ökningen.
– Det är väl över 2000 biljetter som kommit in där. Av de 400 som kom från Lycksele så kanske det var 350 som inte skulle kommit annars. 533 kom när det var Clemensnäs. Kanske hälften kommit om det inte varit att de var bygdens lag. Det är superkul.
Bygdens olika lag har uppskattat initiativet.
– Det är jättepositivt även om det har varit en resa för oss och klubbarna. Klubbarna har jobbat på olika sätt och i Arvidsjaur så gick alla klubbar ihop i den bygden. Det var roligt.
Sedan finns det andra delar också.
– Vi har jobbat med medial marknadsföring som vi tror stenhårt på. Sedan har vi varit positiva i vår marknadsföring. Vi tänker bara positivt och vill dela glädjen som finns på arenan och inte skuldbelagt någon som inte kommer dit. Det har vi satsat på tydligare.
Man har också satsat på erbjudanden – men det har inte påverkat inkomsterna.
– Nej, inkomsterna är också i positiv riktning jämfört med i fjol. Trots de olika erbjudandena.
Nu kommer nästa del då ett nytt intro ska kunna locka ännu fler.
– Vi väljer tillsammans med Boliden och North Kingdom att skapa nya upplevelser. Det gamla introt har varit så bra att vi kunnat köra det i tre säsonger. Men nu väljer vi att förnya oss tekniskt. Den stora nyheten är att det blir enklare att förnya introt. Det blir en första leverans på lördag – för att vi sedan kommer att kunna bygga på det – redan under grundserien och slutspelet med mer effekter.