Avståndet upp till ettan, Jens Eklund, i klassen comp eliminator var stor. Eklund hade en ledning på nästan 100 poäng och hade mer eller mindre guldet i sin hand. Däremot var det desto större kamp om andraplatsen, som skellefteföraren Jedborn siktade på att säkra.
Jedborn och hans team har fått jobba hårt eftersom bilen är nybyggd.
– Det har inte varit helt optimalt. Och inför den här tävlingen fick vi skruva hela natten mot fredagen. Sedan uteblev kvalet och vi fick väl till bilen sådär inför kvalet.
Blev trea
Jedborn kunde ändå notera det tredje bästa resultatet. Robin Norén från Järfälla och Jens Eklund var före i kvalprotokollet. I kvartsfinalen ställdes Jedborn mot Jan Kretz från Skåne.
– Han är en oerhört duktig förare och vi fick inte till det fullt ut.
Jedborn kunde inte driva på bilen för fullt, även om han noterade hela 301,5 km/hn i topp hastighet. Det är bara drygt fyra km/h från hans hastighetsrekord.
– Om allt hade fungerat perfekt hade vi kunnat få upp bilen i uppåt 320 km/h i timman. Men vi har väl saknat lite tid, men även de ekonomiska faktorerna har stor betydelse.
Åkte ur
Kretz eliminerade Jedborn, var därmed utslagen.
– Vår förhoppning från början var att vi skulle kunna säkra silvret på egen hand. Men det lyckades vi inte med.
Det spelade ingen roll i slutänden. Jedborns insats räckte för att säkra silvet. Det stod klart redan innan tävlingen var slutkörd.
Oklar framtid
Däremot är inte framtiden självklar för Jedborn och hans team.
– Det är oerhört tufft att satsa på det här. Vi har lite sponsorer, men ska vi kunna fortsätta satsa kommer det att krävas att vi kan få mer stöd. Vi har slitit hårt och nått framgångar så vi hoppas att vi ska kunna få fram en bättre ekonomisk plattform.
Målet är förstås att försöka nå den ädlaste valören.
– Vi har fyra medaljer, men ännu inget SM–guld. Det är förstås något vi siktar emot.
Ska vi kunna fortsätta satsa kommer det att krävas att vi kan få mer stöd.