I dag börjar årets rallycross-VM. Det är andra året som mästerskapet avgörs och är det yngsta i FIA-familjen. Första året var en succé på alla sätt, inte minst publikt. Den svenska VM-deltävlingen som avgjordes i Höljes, lockade ofattbara 35 000 åskådare.
I Boliden finns teamet Marklund Motorsport. Teamet som ägs av Jan Marklund, har ändrat lite i sin laguppställning. Sonen Anton Marklund gick vidare till EKS med Mattias Ekström i en uppmärksammad övergång.
Men allt har skett i stort samförstånd och bytet av Marklund är ett led i en storsatsning, där Bolidenföraren i år även kommer att köra i Audi TT-cup i samband med DTM.
Hans chef och förarkollega är stjärnan Mattias Ekström.
– Han är en otroligt skicklig chaufför. Vi har en otroligt bra balans i vårt team med honom som förare. Vi har rollerna som proffset och talangen, beskriver Marklund det hela.
Förra året var Marklund teamkamrat med Toomas ”Topi” Heikkinen, som fortsätter i Marklund Motorsport.
De hade en bra relation, men på banan kunde det hetta till rejält. I deltävlingen i Turkiet såg det ut som om de höll på att köra av varandra under större delen av ett race.
– Haha, det såg nog lite värre ut än vad det var. Jag såg att han ville köra om, så jag lämnade en lucka... så att han inte skulle krascha. Vi var både unga och hungriga, då kan det bli så där, minns Marklund.
Finns risken att det händer något liknande med Ekström?
– Nej, absolut inte. Ekström är så lugn, harmonisk och rutinerad.
Lättkörd
I år har Marklund bytt bil från sin Volkswagen Polo till en Audi Quattro. Och det är en del skillnad när det handlar om att framföra bilen.
– Audin är lite mer lättkörd och passar min stil lite bättre. Volkswagen kräver en mer aggressiv körning, vilket var lärorikt för mig under fjolåret att träna på.
Hur mycket har du hunnit köra?
– Inte så mycket. Vi hade en shakedown i Hedemora för att testa så alla grejer satt som de skulle.
Hur upplever du skillnaden runtomkring i EKS jämfört mot Marklund Motorsport?
– Det är väl egentligen inte så stor skillnad. Det märks väl att EKS har mer erfarenhet av banracing och jobbar mer med analyser före vi går på en bana. I Marklund Motorsport brukade vi vandra på banan och justera bilen eftersom.
Väl förberedd
Förra året blev ett väldigt lärorikt och framgångsrikt år för 22-åringen från Boliden. Anton slutade sex totalt i VM och var näst bästa svensk. I teammästerskapet ledde Marklund Motorsport inför sista deltävlingen i Argentina. Men väl där hade inte teamet marginalerna med sig och slutade tvåa i teammästerskapet. Marklunds kollega, Toomas Heikkinen, slutade tvåa efter Petter Solberg i tabellen.
– Det var ett väldigt bra år för mig och jag lärde mig oerhört mycket. Ifjol lärde jag mig att köra och nu vill jag börja vinna, säger Marklund som slutade tvåa som bäst i ett enskilt race ifjol.
I år har han skruvat upp förväntningarna och målsättningarna.
– Jag vill förstås vara med och slåss om segern i varje race. Det är den givna målsättningen. När det gäller totalt vill jag verkligen försöka att bli sämst trea. Det är medalj jag siktar på. Som team är det ingen i teamet som siktar på något annat än en seger.
Hur har du förberett dig?
– Jag känner mig otroligt väl förberedd. När jag tittar tillbaka på allt kan jag inte säga att det är något jag skulle kunna ha gjort bättre eller annorlunda.
Tuff konkurrens
Rallycross utmärker sig genom att det finns en hel del faktorer som är svåra att påverka. Det gör att oavsett hur skicklig du är – måste du ha de berömda marginalerna med dig. Det fick förre F1-världsmästaren, Jaques Villneuve, erfara ifjol. Trots sin fantastiska merit var han chanslös ifjol och finns inte med i årets ordinarie startfält.
Toppen tävlar vidare i år med lite nya ansikten. Konkurrensen är stentuff.
– Jag upplever att toppen är lika tuff som under fjolåret, men med tanke på att allt har fått utvecklas ett år känns det som om det jämnare.
Det innebär 16 förare som alla vill slåss för seger.
– Och bara tolv går vidare från heaten. Det kommer att bli stenhårt.
Vi var både unga och hungriga, då kan det bli så där.