Resultatmässigt gick det inte alls som Robert Dahlgren hade hoppats i V8 Supercar i Australien.
Han slutade 25:a och sist av de ordinarie förarna och det var självklart en rejäl missräkning oavsett hur man vrider och vänder på saken.
Men Robert Dahlgren är en långt mycket bättre förare än resultaten visar. Banracing är en av de mest komplexa tävlingsformer som går att syssla med. Förarskickligheten är bara en pusselbit i en många gånger väldigt komplicerad och politisk värld.
Resultaten är ett facit av en helhet som involverar allt från ingenjörernas arbete till de som har ansvar för däcken. Ett fel på vägen kan räcka för att förlora en titel.
V8 Supercar är sannolikt världens jämnaste serie. En förare kan vinna ena racet för att vara 20:e plats kommande race. Det är nästan omöjligt att kunna nå en bra placering i V8 Supercar under första säsongen. Minst ett par säsonger krävs, oftast mer för att på allvar kunna vara med och slåss om de framskjutna placeringarna.
Jamie Whincup, som i år vann för sjätte gången totalt och slog rekord, fick sparken efter sin första säsong. Det säger en del.
Därför är det lite märkligt att Dahlgren bara fick en säsong på sig och förklaringen kan vara att det helt enkelt inte har klickat fullt ut i det australienska teamet. Att tävla utomlands är ofta en oerhört tuff uppgift och arbetsmiljön är många gånger mycket ruffigare än i Sverige.
Norrlands främsta motorsportexport genom tiderna kan vara på väg mot en ny möjlighet i stora sammanhang. WTCC hade några tuffa år och förra gången Dahlgren körde i serien var den på väg utför. Nu har serien tagit fart på nytt och vinnaren i serien får ett eftertraktat VM–guld.
Dahlgren har alltid haft stor potential, men har haft svårt att sätta pricken över i:et. Han vann Skandinaviska mästerskapet 2010, men föll samma år i STCC i sista racet.
Dahlgren saknar fortfarande en titel i STCC, men en rejäl chans i WTCC skulle sannolikt uppväga det.
För den 35-årige förarprofilen skulle en ny VM-chans kanske ge honom det gyllene tillfället att äntligen vinna en riktigt tung titel. Den höga högstanivån har han alltid besuttit. Nu återstår det att se om den här möjligheten kan bli verklighet. Motorsportens är nyckfull. Innan papprena är skrivna kan allt hända.