Först ut var barnen och ungdomarna som tävlade i klassen G-15 Novice på fredagseftermiddagen. Där tog Saga Hjalmar från Boxholm hem segern.
– De kör bilar som går en aning långsammare, berättar tävlingsledaren Per Persson.
Senare under helgen avgjordes Box-12 och G-27 Light. Här dominerade hemmaföraren André Eriksson, som både vann kvalen och finalerna i de tävlingar han ställde upp i.
Svensk mästare
I och med att klassen Box-12 hade status som riksmästerskap kan André även titulera sig svensk mästare.
Överhuvudtaget var Norsjö Motorsällskap den klubb som hade flest deltagare under tävlingarna. Men det fanns också mer långväga gäster.
En av dem var Egil Aksnes från Asker utanför Oslo. Tillsammans med lagkamraten Tom Blanten tävlade han både lördag och söndag och för Egil slutade det med en sjätte- och en sjundeplats.
Om man ska hålla på med det här måste man skruva och meka. Det är det som är intressant för mig. Och att vara ungdomsledare.
– Jag satsar inte så allvarligt längre. Det var mer förr, säger Egil, som har kört länge och har en sjätteplats i VM 1982 som främsta merit.
Gemenskap
Men fortfarande får han en kick av att tävla. Och teknikintresset och viljan att bygga saker finns där än idag.
Som många andra som håller på med miniracing, eller slotracing som sporten egentligen heter, lyfter han också fram den sociala gemenskapen:
– Det är en väldigt bra kamratskap.
Det är också något som Per Persson skriver under på. Han är en riktig eldsjäl som var med redan när den allra första banan byggdes i Norsjö 1973.
Ut i världen
Sedan dess har sporten fört honom ut i världen, då han har besökt många länder som tävlande, ledare och banbyggare.
För honom är farten en del av tjusningen. Bilarna går ofattbart fort. Men det finns annat som betyder ännu mer.
– Om man ska hålla på med det här måste man skruva och meka. Det är det som är intressant för mig. Och att vara ungdomsledare. Det är roligt att det här alternativet finns för ungdomarna i Norsjö, säger Per.