Transformation. Det är ett ord som i allt högre grad används flitigt i allt fler branscher. Vi är mitt uppe i en teknisk transformation. Allt är på väg att flytta in i mobiltelefonen.
2008 blev Telia första svenska operatör för Iphone. Ett år tidigare började den säljas på marknaden. Redan tidigt stod det klart vilken potential som fanns. 2010 var jag i Paris på en konferens om framtidens sportjournalistik. Redan då pratades om att mobilen var framtiden – inte bara för sportjournalistik, utan för allt.
I dag är det inga problem att konstatera att vad som sades för fem år, är mer eller mindre verklighet.
Min egen bransch befinner sig mitt i transformationen. SHL och ishockey är så sakteliga på väg in i mobilen.
Men transformation handlar inte bara om att det har dykt upp en så kreativ innovation som smartphonen. Transformation handlar ännu mer om inställning. När teknologin finns hittar publiken vägen. Sedan är det frågan om alla leverantörer hänger med.
I veckan var det en årlig konferens, Ishockey och pengar. Där var det en hel del fokus kring det som i dag kallas för linjär TV, den traditionella tv:n och rättigheter.
Numera har både SVT och Cmore kunnat börja konstatera att publiken som loggar in och ser matcher och program på nätet är på väg att växa om publiken som tittar på vanlig tv. Tv har blivit VOD istället – video on demand. Att kunna titta när man vill och var man vill är i dag de behov som allt viktigare att tillfredsställa. Enkelhet och tillgänglighet.
Ett av de mest kraftfulla exemplet på vår tids förändring hittar vi nog när det handlar om att ta bilder. Kameratillverkaren Kodak, med den häftiga punchline ”a kodak moment”, finns inte längre.
Kameratillverkaren valde att gå mot strömmen och satsa på kvalité. I dag vet vi att enkelheten har övervunnit allt. Kameran på smartphonen och programvaror som instagram på telefonen styrde Kodak raka vägen mot konkurs.
Frågan är inte vad som kommer hända egentligen – utan vilka företag som kliver in och gör jobbet. Det är inte säkert att det är de företag vi ser i dag.
Inom hockeyn kommer det att hända mycket de kommande åren. En av de innovationer som visades upp handlar om hur du kan göra alla beställningar och betalning i mobiltelefonen när du sitter och tittar på läktaren. Så när du går ut direkt efter slutsignalen kan du i lugn och ro hämta burgaren och drickan och äta upp den innan nästa period kör igång.
Samtidigt finns det en stor rädsla för all förändring. Visst kan det tyckas skrämmande att vi mer eller i mindre är utanför samhället om du inte har Facebook. Men samtidigt är lätt att gilla möjligheterna.
Själv skulle jag gärna ha en app med alla matcher från SHL och allsvenskan genom historien och även på mobilen kunna sitta och titta. I NHL:s gamecenter, som i praktiken är en sådan app, kan du till och med välja om du vill ha en hemma- eller bortakommentator.