Naturligtvis är den första frågan hur det kan komma sig att Norsjö får arrangera ett Europamästerskap.
Per Persson ler och förklarar:
– EM arrangeras vartannat år i Norra Europa och 2014 avgjordes det i Finland. Vi, eller rättare sagt jag, lade då in en ansökan. Nu har vi fått klartecken efter ett möte i Tjeckien. Jätteroligt naturligtvis. Jag har inte det exakta årtalet, men det är säkert minst 25 år sedan vi hade ett EM i Sverige.
Det här innebär att Norsjö får besök av entusiaster från hela Europa – och även USA.
– Det är öppna Europamästerskap så det brukar alltid dyka upp någon eller några amerikaner. Men det är Sverige, Finland och Tyskland som är de stora nationerna i sammanhanget.
Vingbilar
Det här EM-et arrangeras för vingbilar.
– Det finns även en klass för helbyggda modeller men här i Sverige är det vingbilarna som gäller.
Det är också där kostnaden ligger.
– En del tror att det här är en sport för barn. Men tyvärr är bilarna lite för dyra att bygga. När du åker på en tävling och fyller den med bilar och motorer är det sammanlagda värdet 50-60-70 000 kronor.
Högsta klass
Banan i Norsjö håller också högsta klass.
– Den är lite kortare än många banor ute i Europa, vi har fått anpassa den till lokalen. Men det är tekniskt svår och vi arrangerade tävlingar i helgen med en förbundsrepresentant på plats och fick högsta betyg.
Banan har byggt av klubbens medlemmar på helt ideell basis.
– Vi har en grupp som ställer upp när det behövs. EM:et blir inte heller någon ekonomisk belastning för klubben. Den stora kostnaden är elförbrukningen och vi hoppas att sponsorer och startavgifter kommer att täcka alla kostnader.
Lokal profil
Norsjö har också en lokal profil, André Eriksson, som kan blanda sig i tätstriden.
– Andre var i maj och tävlade på VM i Port Jeffersson, USA. Han knep ett brons i den tävlingen och då handlade det om världens bästa i sporten.
André har också en femteplats från EM i våras. Den tävlingen kördes i Plzen, Tjeckien.
Här i Sverige är det vingbilarna som gäller.