ISOC-banan i Duluth har varit klar i ett par dagar, men det ovanligt varma vädret i november i USA har gjort det lite jobbigt för Nårsa. När han först landade i Minnesota – var det mer en ”sensommar-känsla” än begynnande vinter.
– I början fanns det inte så mycket att göra. Det fanns ingen snö, berättar Nårsa.
Lite problematiskt med tanke på att Nårsa har bytt märke och kör en Polaris för första gången i karriären. Men teamet packade ihop allt och reste till west Yellowstone i Montana.
– Där fanns det lite natursnö att köra i. Vi hade ingen bana utan fick köra fritt, men det kändes ganska viktigt att få lite tid på maskinen.
Hur kändes skotern?
– Det kändes rätt bra. Maskinens inställningar var bra redan från början. Sedan har det varit lite småjusteringar efter vägen.
Resan till Yellowstone var lång. Det krävdes 14 timmars bilresa – enkel väg.
– Men det var värt varenda sekund av resan att få den tiden och möjligheten.
Laddat i Aurora
Senaste veckan har Nårsa laddat upp i Aurora och även kunnat träffa sin sambo, Elina Öhman. Hon reste till USA senare än Petter och kom när han var uppe i Yellowstone.
– Vi har kunnat köra på konstsnö och ladda upp här i Aurora, det känns riktigt bra inför helgen.
Natten till i dag var det lite uppladdningstävling i form av möte head-to-head, där vinnaren gick vidare till nästa omgång. (Kördes färdigt efter pressläggning)
– Blir ett kul sätt att ladda upp inför den riktiga tävlingen och få testa skotern ordentligt.
ISOC-serien inleds i dag och finalheaten körs sent under söndagskvällen, svensk tid.
Premiären i Duluth har länge varit i fara eftersom det har varit så pass varmt att det inte ens har varit möjligt att kunna spruta konstsnö. Men för två dagar sedan blev banan äntligen färdigställd.
– Det
Det fanns ingen snö.