Han har kommit hem till Boliden efter premiärhelgen i Barcelona för att ladda om. EM–säsongen är mycket kortare än VM–säsongen och det är två månader till nästa tävling.
Och med tanke på det finns lite tid att njuta av den galna starten. Sånär som på en tjuvstart, som tvingade Marklund att köra två gånger i jokern, fungerade nästan allt prickfritt. Han vann tämligen ohotat. Facit löd tre av fyra heatsegrar, vinst i semifinalen med fem sekunder och sedan vinst i finalen.
Är du överraskad över att du var så överlägsen?
– Jag har känt att både jag, teamet och bilen har bra kapacitet. Så jag hade en känsla av det kunde gå bra, men inte att det skulle bli en ”perfect score”.
Självförtroende
Inför säsongen har teamet gjort många tester och redan i det här skedet känner Marklund och teamet att det mesta är under kontroll.
– Vi har gjort många tester och hunnit bygga upp en kunskapsbank om hur vi ska jobba med bilen. Samtidigt känner jag ett stort självförtroende med bilen. När vi ändrar och korrigerar blir det nästan alltid till det bättre och jag känner mig otroligt trygg i bilen.
Marklund har hittat snabbheten. Den snabbaste tiden hade räckt till fjärde plats i motsvarande VM-heat, vilket ger ett kvitto på hur snabbt det gick på banan i Barcelona.
Det är förstås tuffare motståndare i VM, men ser ut att vara fler bilar som tävlar i EM och toppen håller hög klass. Norske stjärnföraren Tommy Rustad, Robin Larsson och Thomas Bryntesson är välmeriterade och det är många som har VM-erfarenhet i fältet.
– Samtidigt är det små marginaler. Med tanke på att det bara är fem tävlingar finns inga utrymmen för missar. Nu fick jag även lite försprång och det har ett stort värde framöver. Då kan jag vara lite mer taktisk i vissa lägen där jag annars skulle behöva jaga.
Jämnheten
Nyckeln till framgång handlar om mer erfarenhet och jämnheten.
– Det gäller att hålla en så hög nivå, men samtidigt inte bli stressad. Det var så det kändes i första tävlingen. I finalen körde jag så fort det gick och de tre varv som var jämförbara, var alla inom fem hundradelar.
Nästa tävling i EM är först nionde juni i norska Hell. Men före det kommer Marklund att köra i Porsche Carrera cup.
– Där kommer det att handla helt om att försöka utvecklas och få mer mil.
Med tanke på att det bara är fem tävlingar finns inga utrymmen för missar.