Bussen populär – men sponsorjakt pågår

Tonvis mindre i utsläpp av avgaser när nästan 10 000 väljer buss före bilen.

Arkivbild: Pär Lindström

Arkivbild: Pär Lindström

Foto: Foto: Hans Berggren

Sport2013-09-16 23:14

Det började år 2007. När Ola Burström sammanfattar hockeybussarna till Skellefteå AIK:s hemmamatcher blir det ett ord: succé!

– Ja, det mesta är bara positivt kring den här satsningen. För kommunen handlar det om miljön och trafiksäkerheten, därför deltar vi, säger han.

Nästan 9 000 åkte

Som ordförande för tekniska nämnden ser Ola Burström statistiken som bästa beviset: förra ishockeysäsongen åkte 9 839 personer med bussarna från centrum, från Bygdsiljum/Burträsk samt Byske (på lördagar).

Det är en ökning med 800 passagerare.

Inga oromoln?

– Tja, det skulle vara det här med lokala sponsorer. Det finns inga skattemedel som finansierar resorna; biljettintäkterna täcker 50 procent, resten är sponsorer.

– Till centrumbussarna tar vi gärna emot mer sponsorstöd. Det ska nämnas att Skellefteå AIK satsar egna pengar i hockeybussarna, svarar Ola Burström.

Arkivbild: Pär Lindström
Arkivbild: Pär Lindström

HOCKEYBUSSEN

Det startade 2007 – och från 2009/2010 har det funnits hockeybussar dels runt om i Skellefteå med omnejd, dels från Burträsk. Byske lördagar har tillkommit.

Säsongen 2009/2010 åkte 8 763 med hockeybussarna, den senaste säsongen är siffran 9 839 passagerare.

Kommunen har också statistik där man uppskattar det totala minskningen av koldioxidutsläpp (emissionsvärde).

35 matcher innebär 20,9 ton mindre i utsläpp när nästan 10 000 personer tar buss istället för bil.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!