Det har varit så nära seger så många gånger. Men på något sätt har föraren alltid fått stupa, om det så har varit precis in i det sista.
2010 var nästan allt upplagt för Dahlgren. Då fanns även tävling i tävlingen, STC, där även danska förare deltog.
Dahlgren vann den cupen och det är också hans senaste mästerskapstitel. STCC-segern var samtidigt så nära att den gick att ta på. Dahlgren hade tidigare under året tappat en till synes säker vinst till värste konkurrenten Richard Göransson under ett nyckelrace i Danmark. Dahlgren blev omkört bara ett varv från mål.
Ändå när det var dags för sista race var förutsättningarna enkla. Dahlgren hade allt i sina händer inför det sista racet. Men något gick fel. Bilen gick inte som den skulle i årets sista race och Dahlgren tog sig knappt över mållinjen.
Göransson forsade fram, knep den nödvändiga tredjeplatsen – och vann med två ynka poäng.
Dahlgren fick nöja sig med sitt tredje silver.
Det är sex år sedan och mycket har hänt, både för Dahlgren och för STCC. Den största banraceserien i Norden har haft problem att ta plats på motorsportscenen. Svaga startfält och under några år konkurrens från TTA, har gjort att mycket har pekat nedåt.
I år känns ändå serien hetare igen. Dahlgren kör i samma team som rivalen Göransson. De är givna förhandsfavoriter, men konkurrensen i övrigt är tuff. Flash Nilsson är tillbaka med ett team och har värvat Björn Wirdheim. Och med Flash tillbaka i STCC kan allt hända.
Johan Kristoffersson slog till och vann STCC 2012 och varvar nu VM i rallycross med att köra Seat mot Wirdheim, Göransson och Dahlgren.
Utöver det kommer tuff konkurrens från Linus Ohlsson och i premiären kommer världsstjärnan och Dahlgrens gamle teampolare från Australien, Scott McLaughlin.
Det kommer att krävas mycket för att vinna. Dahlgrens team Volvo storsatsar på VM, där teamet valde att satsa på Thed Björk och Fredrik Ekblom.
Men med årets uppställning i STCC ger det sådan tyngd att en efterlängtad seger för Skelleftestjärnan kan vara värd mer än bara en bruten förbannelse.