AIK:s marknadschef om usla publiksiffran: ”Jag är förvånad”

I den första kvartsfinalen var beläggningen i Skellefteå Kraft Arena knappt 78 procent. ”Jag är förvånad”, säger Håkan Billing, marknadschef i AIK.

Sport2016-03-17 19:17

4 505 personer såg onsdagens match mellan Skellefteå AIK och HV71. Publiksiffran är den sämsta någonsin för AIK i ett slutspel sedan laget tog steget upp till SHL 2006.

Håkan Billing, marknadschef i klubben, är givetvis inte nöjd med starten av slutspelet sett till beläggningen:

– Jag är givetvis förvånad att det inte är mer folk som kommer. Det är ganska långt under snittet i grundserien (5 042), och jämför man med sista matchen i grundserien mot just HV71 så var det trots allt en stor skillnad. Däremot är jag glad för de som var på plats, de skapade en riktigt härlig inramning. Det var rätt personer som var på här, säger han.

Vad ser du för anledningar till den låga publiksiffran?

– Huvudanledningen tror jag är att folk tittar i backspegeln och spekulerar och tror att vi kommer gå långt i slutspelet och i och med det väntar in senare matcher.

Historiskt sett har det trots allt varit svårt för AIK att fylla arenan i inledningen av slutspelet.

Känner du att ni borde göra mer för att locka folk till arenan?

– Med tanke på att det bara var 4 500 i publiken, så ja absolut, visst finns det saker att göra. Sen måste även våra fans och åskådare ställa sig frågan själv, hur stöttar vi laget bäst och hur gör vi AIK ännu starkare på isen? Där är ju publiken på plats i arenan en jätteviktig ingrediens, säger Billing, som försäkrar att AIK jobbat hårt med att få folk till arenan:

– Samtidigt tycker vi att slutspelet som produkt borda vara så pass stark att folk vill komma och titta på den, det är lite så vi känner även om vi försöker vara aktiva på samtliga plan för att locka mer publik.

Inte problemet

Biljettpriserna är en ständig het potatis då många anser att priset är för högt. I slutspelet kostar den billigaste biljetten på sittplats i Skellefteå Kraft Arena, 130 kronor (rad 1 och 2) och den dyraste 315 kronor. Ståplats kostar 110 kronor.

– Vi har höjt alla biljetter med 20 kronor, precis som tidigare år. Och där ser vi inte att problemet ligger då det är de dyraste biljetterna på långsidan som är slutsålda, inte på ståplats och på kortsidorna, säger Billing, som ser ljust på söndagens hemmamatch:

– Helgmatcher 16.00 drar alltid mer, samtligt har vi även familjepaket då. Känslan och vår förhoppning är att intresset för att se matcherna på plats ska öka ju längre in i slutspelet vi kommer.

Känslan och vår förhoppning är att intresset för att se matcherna på plats ska öka ju längre in i slutspelet vi kommer.

Publiksiffran i kvartsfinal 1 i Skellefteå:

2016:4505

2015:5 123

2014:5 753

2013:5028

2012:5273

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!