Ingrid Thylin började sitt anförande med att berätta storyn om hur Anja Palm på näringslivskontoret i Skellefteå upptäckte att Northvolt letade efter an bra plats att bygga sin batterifabrik på. 40 kommuner var inbjudna att vara med i kampen om detta, men inte Skellefteå.
– Anja lyckades då få med Skellefteå i den matchen, berättar Ingrid Thylin.
Hon konstaterar att Skellefteå förmodligen aldrig hade varit aktuella i sammanhanget utan det arbete med varumärket som pågått under de senaste fem åren.
– När Northvolt själva berättar om varför de valde Skellefteå lyfter de alltid fram det enorma engagemang som de mötte. Utan den stolthet som finns här hade vi nog inte lyckats med Northvoltprocessen.
Hon menar att det arbete som gjordes med varumärkesbyggandet 2000-2010 inte var speciellt lyckat.
– Kommunen försökte då att sälja in gemensam bild av Skellefteå till medborgarna men det fungerade inte.
I omtaget satsades det istället på att få med alla parter i detta arbete.
– Totalt hördes över 15 000 röster kring detta.
Ingrid Thylin betonar att för att ett platsvarumärke ska fungera måste alla medborgare ha ett ägarskap.
– Man måste få en förstärkt självbild som fungerar inifrån och ut. Detta måste gälla hela kommunen och inte bara staden, säger hon.
Ingrid berättar att kommunen fortfarande arbetar mycket med processen kring det fortsatta bygget av varumärket.
– Vi måste vara medvetna om att detta tar lång tid. En framgångsfaktor som vi haft i Skellefteå är att politiker och tjänstemän haft haft mod och vågat satsa på detta.
Vad man gjort är bland annat att söka efter platsens unicitet.
– I Skellefteå har vi varit bra på att ta till oss trender och omvandlat dem till innovationer, berättar Ingrid Thylin.
På seminariet presenterades också samarbetet N6 som initierats av Örnsköldsviks kommun och som omfattar städerna Skellefteå, Umeå, Luleå, Östersund, Sundsvall och Örnsköldsvik. Dessa städer har inlett ett samarbete för att ”utveckla Norrlands erbjudande till Sverige”.
– Det handlar helt enkelt om utveckla och förändra den ofta negativa bilden av norra Sverige som finns idag, säger Jan Axelsson, vd för Red Carpet Media i Umeå, som är experter på storytelling och som nu ska vaska fram bra storys att berätta för omvärlden.
– Vi bygger en ny plattform där vi ska samla sådana historier, fortsätter han.
Bland annat har de inlett ett samarbete med Schibsted Brand Studios kring detta. Det första samarbetet med Schibsted blir en serie som fått arbetsnamnet Framtidslandet.
– Det blir en serie med oberättade och inspirerande berättelser om näringslivet i norra Sverige, berättar Mia Lindqvist, content manager vid Schibsted Brand Studios.
På frukostseminariet talade även Kay Höök och Tomas Bringholm från företaget Storyfire och Region Västerbottens kommunikationschef Thomas Hartman.
Frukostseminariet arrangerades av Region Västerbotten och Red Carpet Media.