Våren 2019 larmade länsstyrelsen om att det inte fanns tillräckligt med resurser för att handlägga miljötillstånden på grund av Norrbotniabanan. Norran skrev att det fanns risk att järnvägsplanerna skulle vara färdiga fyra år senare än planerat om de inte fick pengar till fler handläggare.
Nyligen skrev Norran också om en JO-anmälan från ett vindkraftsföretag, som ansåg att länsstyrelsens handläggning av deras miljötillstånd gick alltför långsamt.
Enligt Ylva Ågren, biträdande enhetschef för enheten som arbetar med tillstånden, kommer Norrbotniabanan att påverka handläggningen mer framöver.
– Vi har ingen allmän kris. Vi har haft väldigt mycket prövning av stora industrier i domstolen och det börjar komma in en hel del ärenden gällande miljöprövningen av Norrbotniabanan. Vi är i början av puckeln.
Men de har en del vindkraftärenden som de inte hunnit med.
– Det har både att göra med bemanningsfrågor men också att praxis ändras medan handläggningen pågår. Vi kan behöva begära in nya kompletterande handlingar. Ibland har vi en plan för beslut men måste lägga om den.
För ett par år sedan ledde ett par domar som till ändrad praxis kring vindkraft. Hon ger ett exempel.
– När fler och fler vindparker byggs får vindkraften allt större påverkan på rennäringen.
– Vi har även haft en hel del beslut som ändrats i domstolarna, som vi måste lägga tid på.
Hur ser det ut framöver?
– Det är klart att det skulle gå fortare om vi var fler. Det är det ingen tvekan om.