All personal har sagt upp sig på gymnasieantagningen

Tre av tre ur den ordinarie personalgruppen på gymnasieantagningen i Vindeln har sagt upp sig. Den sista lämnar arbetsplatsen redan i början av oktober. Rekryteringen av ny personal har förlängts. ”Så snart som möjligt vill vi ha personal på plats”, säger Lars Johansson, förvaltningschef för barn och utbildning i Vindelns kommun.

I september flyttar gymnasieantagningen till kommunhuset.

I september flyttar gymnasieantagningen till kommunhuset.

Foto: Hans Forsman/VK

Västerbottens län2021-08-10 17:30

VK har flera gånger skrivit om personalproblemen på gymnasieantagningen i Vindeln. Antagningen i Vindeln sköter alla ansökningar och antagningar till länets gymnasier. Efter att antagningen skulle byta lokaler för sjunde gången till hösten blottades en konflikt som varat mellan personal och arbetsgivare under en tid. I våras framkom att två av tre från personalstyrkan hade sagt upp sig, skriver VK. 

– Vi får inte förutsättningar att klara jobbet. Det har varit en väldigt lång tid där vi har fått slita för att kunna säkra det här som myndighet och att det ska vara rättssäkert för eleverna, sa Lennart Tafvelin, en av dem som sagt upp sig till VK i våras. 

Rekryteringen av ny personal var klar innan semestern, men sedan tackade en av de rekryterade nej och den tredje personen från den ordinarie personalstyrkan sade också upp sig efter att ha fått ett nytt jobb. Rekryteringen av ytterligare två anställda har påbörjats.

– Just nu har vi folk på gymnasieantagningen och vi räknar med att tillsätta under hösten. Ansökan har gått ut och vi påbörjar rekrytering omgående. Så snart som möjligt vill vi ha personal på plats, säger Lars Johansson.

Två av de ordinarie anställda har redan slutat. Den sista ordinarie slutar den 8 oktober. Till hösten kommer gymnasieantagningen alltså ha helt ny personal.

Kommer det att vara tryggt för dem som söker till gymnasiet då ingen av de ordinarie finns kvar?

– Antagningen ska fungera. Vi kommer utbilda personal så att vi kan bedriva gymnasieantagning. Vi kommer också under uppbyggnadsfasen att ha stöd av andra kanslier som hjälper till med råd och vägledning, säger Lars Johansson.

Han säger att de också har en arbetsgrupp inom skolchefsgruppen med företrädare från Lycksele, Umeå och Skellefteå och utbildningsstrategen som jobbar med frågan. 

– Vi har också riggat med stöd och hjälp från ett annat antagningskansli så vi har vidtagit åtgärder för att kunna bedriva verksamheten.

Kommer det bli några förändrade arbetssätt för dem som jobbar? 

– Vi kommer jobba utifrån de rutiner vi haft sedan tidigare, sedan får vi prata igenom vilka arbetssätt vi ska ha utifrån önskemål från kommunerna vad gäller öppethållande av antagningskansliet.

Den omdebatterade frågan om att flytta kontoret kommer att ske under september. Då flyttar gymnasieantagningen från sina nuvarande lokaler på Häradsvägen i Vindeln till kommunhusets lokaler.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!