Ambulansflyget dyrast nĂ„gonsin – politikern Ă€r optimist

Ambulansflyget blev rekorddyrt förra Äret. Nu vill en av regionerna som finansierar verksamheten utreda om de kan lÀmna den. Men regionrÄdet Peter Olofsson (S) Àr positiv inför framtiden.

Priset för transporterna har ökat rejÀlt i Norrbotten och VÀsterbotten. Bilden Àr ett kollage.

Priset för transporterna har ökat rejÀlt i Norrbotten och VÀsterbotten. Bilden Àr ett kollage.

Foto: Svenskt ambulansflyg/Norran

VĂ€sterbotten2024-02-07 05:00

Norran har tidigare berÀttat om Svenskt ambulansflyg, KSA, som flyger sjuka patienter över hela landet. Detta finansieras av alla regioner i landet och verksamheten har hittills haft det mycket tufft ekonomiskt.

I februari berĂ€ttade Norran att ekonomin var katastrofalt dĂ„lig med ett underskott 2022 pĂ„ 60 miljoner kronor. En summa som ska betalas tillbaka pĂ„ tio Ă„r, med sex miljoner kronor per Ă„r. Likviditeten har ocksĂ„ varit skakig. 

Fler bestĂ€llningar av ambulansflyg frĂ„n regionerna skulle förbĂ€ttra ekonomi. Och visst har regionerna bestĂ€llt mer flyg 2023. Kostnaderna fördelas pĂ„ sĂ„ sĂ€tt pĂ„ fler flygtimmar. Enligt den senaste ekonomiska rapporten rĂ€knar förbundet till och med att gĂ„ plus 2023. 

Samtidigt betalar bĂ„da regionerna i norr mer Ă€n nĂ„gonsin för att transportera sjuka med flyg över landet. 

Norran berĂ€ttade i mars 2022 att de privata utförarna som körde ambulansflyget 2021 tog nĂ€stan 30 000 kronor i timmen för att flyga patienter frĂ„n norra regionerna. 

I fjol betalade Region VĂ€sterbotten 65 976 kronor per flygtimme och sammanlagt 22 miljoner kronor för ambulansflyget. Året före kostade flyget 20 miljoner kronor.

Region Norrbotten betalade 62 miljoner kronor 2021 och nÀstan 99 miljoner kronor 2023, trots att patienterna var fÀrre. Kostnaden per patient var 43 000 kronor 2021 och 76 000 kronor 2023.

Jan Öström, ekonomidirektör vid Region Norrbotten, konstaterar att kostnadsutvecklingen för flygtransporterna har varit mycket hög senaste Ă„ren och att det absolut Ă€r oroande. Men han tror att ökningen kommer att vara lĂ€gre 2024 pĂ„ grund av lĂ€gre inflationsförvĂ€ntningar, kostnadseffektiviseringar inom KSA och pĂ„ grund av att flygtimmarna bedöms öka. 

undefined
Ekonomidirektör Jan Öström i Norrbotten konstaterar att kostnaderna ökat mycket för flyget.

Det har varit svĂ„rt att fĂ„ reda pĂ„ exakt hur det gĂ„r med ekonomin. KSA vill inte ge nĂ„gon hint om utfallet 2023. Men enligt Peter Olofsson, som sitter i förbundsstyrelsen, sĂ„ finns det en preliminĂ€r siffra pĂ„ plus sex miljoner kronor. Det Ă€r lika mycket som förbundet borde betala av sitt stora underskott. DĂ€rtill behöver man nĂ„ överskottsmĂ„let pĂ„ tvĂ„ procent. 

Dessutom störtdyker likviditeten under 2024 till minus 43 miljoner kronor om inget görs. Tidigare har detta lösts med checkkrediter pÄ 35 miljoner kronor, nÄgot ekonomichef Madelaine Salomonsson konstaterar att de behöver nyttja framöver ocksÄ.

– Men förhoppningsvis blir det mindre och mindre dĂ„ vi bygger upp eget sparkapital, sĂ€ger hon.

Revisionen pÄpekar att problemet skjuts framÄt pÄ övriga Är. KSA ser inte heller att budgeten för 2024 har utrymme för att ÄterstÀlla det tidigare underskottet. Dessutom saknas en handlingsplan. NedskÀrning Àr inte en lösning, istÀllet vill de se över lokaler och fÄ regionerna att bestÀlla mer och flyga fler uppdrag Ät andra.

Ola Karlsson (M), ordförande i förbundsstyrelsen, betonar att det viktigaste Àr köptrohet frÄn regionerna.

I december meddelade det SD-ledda regionstyret i Blekinge att de ville utreda ett uttrÀde ur Svenskt ambulansflyg

– Blekinge betalar mest i hela Sverige nĂ€r det kommer till denna verksamheten, tillsammans med nĂ„gra andra regioner, sa Björn T Nurhadi (SD), vice ordförande i hĂ€lso- och sjukvĂ„rdsnĂ€mnden till SVT nyheter Blekinge.

undefined
Anna Alm Andersson Àr förbundsdirektör och Àr fÄordig om ekonomin.

Norran kontaktar KSA:s förbundsdirektör Anna Alm Andersson för att fÄ en intervju om ekonomin. Hon svarar kort per mejl att resultatet för 2023 Ànnu inte Àr klart och att flygtimmarna Àr fler Àn 2022.

"Vi ser fram emot att fortsÀtta det fina arbetet tillsammans med Sveriges alla regioner för att utveckla verksamheten i den riktning och med de volymer regionerna har behov av. Vad gÀller frÄgor om Blekinge ber jag dig kontakta dem för svar."

undefined
RegionrÄd Peter Olofsson (S) Àr optimistiskt nÀr det gÀller KSA:s framtid.

Norran vill stÀlla fler frÄgor men fÄr inte Äterkoppling, istÀllet ringer vi Peter Olofsson (S) som sitter i förbundsstyrelsen och Àr regionrÄd i Region VÀsterbotten.

Han berÀttar att det finns ett preliminÀrt resultat pÄ plus sex miljoner kronor för 2023.

– Det ser bra ut. Det Ă€r bra att vi kan börja beta av den skuld vi dragit pĂ„ oss sedan tidigare, sĂ€ger han.

De kommer inte att kunna betala av sex miljoner kronor, men Peter Olofsson pÄpekar att hela skulden pÄ 60 miljoner kronor ska vara Äterbetald först om tio Är.

– Vi har startat en helt ny verksamhet och pĂ„ ett Ă„r har vi kommit vĂ€ldigt mycket i fas. Men det finns mycket att jobba med framöver, exempelvis att samordna transporter mer.

Men det har blivit betydligt dyrare för regionerna med KSA:s flyg, pÄpekar Norran. Peter Olofsson vill inte riktigt skriva under pÄ det. Han anser att de delar av landet som tidigare köpte flygtimmar pÄ spotpris pÄ marknaden gynnas av det nya systemet.

– För oss i norr har det inte varit en prisfrĂ„ga utan att kunna samordna transporterna över landet.

Fler samordningar leder ocksÄ till mindre klimatutslÀpp betonar han och bÀttre nyttjande av resurser om alla regioner vÀljer att skicka patienter med KSA:s flyg sÄ att det inte gÄr flera plan mellan samma destinationer.

Samordningen har vÀl inte ha gett nÄgon effekt i exempelvis Norrbotten?

– Norrbotten anvĂ€nder ambulansflyget mest och har absolut störst avstĂ„nd. Men vi behöver fortsĂ€tta trimma detta för att anvĂ€nda vĂ„ra resurser pĂ„ bĂ€sta sĂ€tt sĂ„ att vi kan samordna mer.

Han hoppas att Ă€ven Karolinska ska ansluta och bestĂ€lla ambulansflyg frĂ„n KSA, vilket skulle ge Ă€nnu bĂ€ttre ekonomi dĂ„ flygtimmarna ökar. 

Dessutom pÄpekar han att de inte vet vad flyget kostade i andra regioner söderöver tidigare nÀr de köpte transporter av privata utförare.

Blir det billigare i framtiden dÄ pÄ grund av samordning?

– Nej, inte utifrĂ„n kostnadsökningarna.

Peter Olofsson pÄpekar att de nu Àven ser en annan viktig funktion för KSA, som en del av civilförsvaret.

– Det ger bĂ€ttre kontroll och jag ska erkĂ€nna att nĂ€r det hĂ€r planerades sĂ„ var krig inget vi sĂ„g framför oss.

Hur ser du pÄ Blekinges utspel?

– Det Ă€r absolut trĂ„kigt att de har den bilden, men SD har varit negativa till KSA hela vĂ€gen. TĂ€nker de köra transporter pĂ„ marken eller handla pĂ„ spotmarknaden istĂ€llet? sĂ€ger han.

Borde inte förbundsdirektören svara pÄ frÄgorna vi stÀllt ovan?

– Absolut, men vi ska vara ödmjuka för att det hĂ€r Ă€r en liten organisation och det har varit ett högt tryck frĂ„n media frĂ„n hela landet. Sedan har det varit en situation i branschen dĂ€r man varit vĂ€ldigt kritisk. Jag förstĂ„r om de tycker att det Ă€r bra med spotpriser.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!