Uppgraderingen av Trafikverkets fartkameror sker under nästa år. Den nya kameran benämns Argux IV.
Den har utvecklats av företaget Sensys Gatsy Group, har utökad kapacitet och kan därför användas på tätortsvägar och i stadsmiljö på ett annat sätt än nuvarande generationen fartkameror, vilket branschtidningarna Vi bilägare och Automotorsport rapporterat om.
Fördelarna är flera.
Mer avancerad radar och mer högupplöst kamera gör att fartkameran kan fånga bilars hastighet på hela 150 meters avstånd och övervaka flera filer samtidigt.
– Eftersom man kan mäta vinkeln till de fordon man mäter på kan man peka ut exakt vilket fordon som radarn registrerat i bilden och även blockera avsnitt på vägen, eller vid sidan av vägen, där man inte vill ha någon mätning alls, säger Erik Hemgren, utvecklingschef vid Sensys Gatsy Group, till Vi bilägare.
En annan fördel är att kameraskåpen görs om och bättre skyddar mot stöld.
I framtiden kan det också bli möjligt att avslöja rattsurfare med kamerorna. Detta med hjälp av programvara baserad på artificiell intelligens, som identifierar bilder på personer. Något som redan testats i andra länder, bland annat England. Det innebär dock att alla bilar måste fotograferas.
Under de närmaste tre åren ska 200-250 nya kameror tas i bruk per år. Det beräknas ta minst sex år innan alla befintliga kameror är utbytta.
Totalt finns det cirka 2400 fartkameror i Sverige.
Var tycker du att det behövs en fartkamera i Skellefteområdet? Gör din röst hörd och läs andras förslag här.