Om det är varmare än 28 grader i lägenheten under en längre tid så kan hyresgäster ha rätt till vissa åtgärder. Eller till och återbetalning på hyran.
– Men fokus ligger naturligtvis på att lösa bristen. Om det är en varm lägenhet kan det röra sig om att sätta upp persienner, markiser eller liknande, säger Mikael Renqvist, jurist på Hyresgästföreningen Norr.
I de allra flesta fall lyckas värd och hyresgäst förhandla sig till bra lösningar.
Samtal från hela landet
På bara två veckor har Hyresgästföreningen fått närmare 4 500 samtal eller mejl. Cirka hälften rör varma lägenheter. Klagomålen kommer från hela Sverige, med en övervikt på de södra delarna där värmen varat längst.
Vi är nog av uppfattningen att den som tillhandahåller en lägenhet ska göra detta i fullt brukbart skick. Persienner anser vi vara något som tillhör en grundstandard.
Rent generellt sköter sig de större hyresvärdarna rätt bra, fortsätter han. Däribland allmännyttan, som Skebo i Skellefteå. Ett samtal till Skebos bovärdschef, Kent Ek, visar också att så tycks vara fallet. Klagomålen har varit få, enligt honom.
– Visst har det varit varmt på sistone, absolut, men vi har inte blivit nedringda. Det rör sig om en handfull hyresgäster som haft problem med värmen, främst äldre, säger han.
Vad säger ni till dem som klagar på värmen?
– Det finns några grundläggande, enkla tips att ta till. Persienner eller markiser bör finnas och användas. Du ska helst vädra på nätter och kvällar då det är som svalast utomhus, då försöker du se till att få fullt korsdrag. Undvik att vädra dagtid när solen ligger på.
Den som gör så men ända har 28 grader varmt?
– Då gäller det att försöka att vädra ännu intensivare under den svalare perioden på dygnet, säger Kent Ek.
Vilken hjälp kan ni erbjuda, i form av exempelvis markiser eller persienner?
– Nja, det som sitter löst är generellt sett hyresgästens ansvar, exempelvis markiser, persienner eller fläktar. Men vi informerar om vad som kan behövas och hur man bäst vädrar exempelvis, säger Kent Ek.
Mikael Renqvist på Hyresgästföreningen håller inte riktigt med.
– Nej, vi hyreslagen föreskriver att hyresvärden tillhandahåller en lägenhet som är i fullt brukbart skick. Persienner kan vara ett exempel på något som förutsätts för att bostaden ska uppnå lagkravet, säger han.
Men även annat kan åligga hyresvärden att komplettera med.
– Här finns inga uttalade riktlinjer. Är man inte nöjd med hyresvärdens svar så kan man vända sig till hyresnämnden. Våra medlemmar får då hjälp att förhandla med rättsligt biträde. Det kan sluta i olika åtgärder beroende på situation, men det finns exempel där hyresgäster fått alltifrån bättre ventilation, fläktar, persienner eller solfilm på rutorna insatta, säger Mikael Renqvist.