Fel på tusentals vägkurvor i Västerbotten

Tusentals vägkurvor i Västerbotten är felutformade. Det visar en granskning av SVT.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Västerbotten2019-09-26 10:59

Det handlar om 1100 kurvor i Västerbotten som är felutformande, visar den granskning som SVT Nyheter och Uppdrag granskning gjort. Problemet med kurvorna är något som kallas sidofriktionsproblem, vilket är en kombination av hur skarp kurvan är och hur mycket vägen lutar i sidled.

Detta i kombination med hög hastighet kan öka olycksrisken, enligt granskningen.

– I Västerbottens län finns mest väg i hela landet, men man får minst pengar så vägarna är väldigt eftersatta, säger Kjell Jonsson på Motormännen i Västerbotten till SVT.

En av vägarna som har många felutformade kurvor är väg 554 mellan Vännäs och Umeå, som går via Överboda, Sörfors och Klabböle.

”Känns inte bra”

Där finns en risk att köra av vägen även om man som bilist håller rätt hastighet. Kjell Johansson på Motormännen har varit med och testkört sträckan.

– Det känns inte bra, säger han till SVT.

15 844 kurvor på landsvägar i Sverige når inte upp till rekommendationerna som gäller för vägar som byggs i dag, enligt SVT:s granskning.

I kartläggningen har SVT tittat på vägkurvor längs vägar med tillåtna hastigheter på minst 70 kilometer i timmen, som saknar mitträcken och där fem eller fler olyckor har skett under de senaste fem åren.

Felutformad kurva

En av kurvorna som har analyserats är den i Masugnsbyn utanför Kiruna där sex personer dog i en frontalkrock i januari i år. Enligt en utredning från Sveriges åkeriföretag är kurvan så skarp och lutar så mycket i sidled att det är svårt att hålla kvar bilen på vägen om man kör i 90 kilometer i timmen, som var den hastighetsbegränsning som gällde i kurvan vid olyckstillfället.

Kurvan är felutformad och hastigheten borde ha legat på 60 kilometer i timmen, enligt utredningen.

Enligt Trafikverket, som ansvarar för vägarnas säkerhet, är frågan inte prioriterad.

– Skulle vi bygga dem i dag så skulle de inte se ut på det sättet. Men poängen är ändå den, att i relation mot alla andra säkerhetsutmaningar vi har så är inte den högst prioriterad, säger Maria Krafft, måldirektör för trafiksäkerhet på Trafikverket, till SVT.

Nils Jonsson//Västerbottens-Kuriren

Jenny Rydberg//TT

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!