Se på bilderna här intill. De visar Finnslättens industriområde i Västerås i oktober 2018, då Norran besökte platsen förra gången, och nu i oktober 2019.
I Västerås togs första spadtaget i slutet på april 2018 i samband med en presskonferens. För ett år sedan hade den första plattan om knappt 2000 kvadratmeter gjutits på på platsen och en hel del pålning pågick.
Nu är alla de 19 000 kvadratmeter som är Northvolt Labs, företagets utvecklingsfabrik, på plats. Just nu pågår bland annat detaljarbetet inomhus med produktionsutrustningen där Northvolt lagt fotoförbud tills vidare, och jobb med att slutföra exteriören.
Fullt utbyggd kommer utvecklingsfabriken att sysselsätta mellan 300 och 400 personer.
Northvolts första battericeller är dock presenterade för kunder sedan länge. De första testcellerna, utvecklades av externa partners i Japan.
– De första battericellerna cellerna i Sverige är prototyper och görs på vårt eget lab som ligger på en annan del av Finnslätten i Västerås, berättar Jesper Wigardt, kommunikationschef.
Det har brådskat för Northvolt att kunna visa upp hur produkterna kommer att se ut. Det har lagt grunden till den orderstock om drygt 120 miljarder kronor som företaget presenterat. I värde handlar det mest om batterier till bilindustrin.
– Vi har haft regelbundna studiebesök från bilindustrin som varit här och tittat i Västerås, berättar Wigardt.
Förbättringar
Northvolt har gjort löpande förbättring på prototyperna inför att de ska serietillverkas.
– De som nu gjorts är tidiga versioner. I Northvolt Labs kommer batterierna att tas till nästa nivå.
Northvolt Labs är en mindre version av en produktionslina på Skelleftefabriken. Allt som finns i Skellefteå finns även i Västerås, från framtagandet av de aktiva ämnet i första steget till formationen som är slutsteget innan uttransport.
I Skellefteå kommer linan att vara rak och sträcka sig över flera hundra meter. I Västerås slingrar sig produktionen fram.
Ökad produktion
Tidigare hade Northvolt räknat med att Västeråsenheten skulle kunna producera 125 MWh per år. Nu har den siffran lyfts till 350 MWh per år, vilket ligger mellan två och tre procent av kapaciteten hos Northvolt Etts två första linor.
– Vi har sett att vi behöver mer kapacitet här även om volymförsäljningen börjar från Skellefteå 2021. Vi ser möjligheter att göra mer här i Västerås än i trodde. Det handlar framförallt om mer testning, konstaterar Wigardt.
Northvolts kontor vid Nortvolt Labs är bara än så länge ett skal. Men några hundra meter därifrån lyser flitens lampa i ett öppet landskap i ett kontorshus där Northvolts personal arbetar för fullt.
Northvolt jobbar med litiumjonkemin NMC, nickel mangan och cobolt. Den behöver till exempel mindre kobolt än LCO-kemin som används i mobiler.
– Förhoppningen är att vi ska kunna minska mängden kobolt och öka nickelmängden i batterierna, säger Wigardt.
Sex platser
Northvolt har totalt etableringar på sex platser: kontoret i Stockholm, Northvolt Ett i Skellefteå, testlinan Northvolt Labs i Västerås, joint venture i Tyskland med Volkswagen, monteringen för batterimoduler i Gdansk, Polen, samt i Japan.
I Polen är verksamheten i gång. Jesper Wigardt konstaterar att det där inte behövdes någon längre uppstartsfas.
– Den är en annan typ av tillverkning där vi har paketeringen. Det är mer en elektromekanisk process.
Vad gäller logistiken hos produktionen i Skellefteå ser Northvolt nu två möjligheter.
– Vi tittar just nu på hur vi ska transportera, om det blir spårbundet eller genom sjötrafik. Det finns kunder som bara vill ha celler där för att de vill göra moduler och pack själva, som i bilindustrin till exempel.
Fabriken Northvolt Ett i Skellefteå ska gå i produktion under 2021 och ska vara fullt utbyggd med fem linor 2024, en ökning med en lina, vilket Norran berättade i veckan.
– Vi har nu också joint/venture-fabriken med Volkswagen i Tyskland och vi har sagt att vi kan tänka oss att expandera med fler fabriker då vi måste bygga kapacitet, berättar Wigardt.