Det rapporterar Västerbottens-Kuriren .
Vid tågbolaget Hector Rails var man inte medveten om vilka konsekvenser tågbranden hade fått, med omfattande bränder längs en fem kilometer lång sträcka av järnvägen.
– Det var en smärre glödbrand som föraren upptäckte och kunde släcka. Ingen större grej, säger Björn Nettervik, säkerhetsansvarig vid Hector Rails.
När VK berättar om situationen inser han allvaret.
– Det är förstås fruktansvärt olyckligt och just timmertåg är extra utsatta. Alla vi som kör runt med timmervagnar har samma problem, säger han.
Orsaken är att bark och annat löst material ramlar ner och lägger sig i farlig närhet av bromsarna. När tåget bromsas kan gnistor uppstå som antänder barken och också riskerar att antända banvallen.
En liknande brand utbröt i våras i Värmland. Då rörde det sig om ett annat tågbolag.
Enligt Björn Nettervik jobbar man konstant med att försöka förhindra att liknande bränder uppstår genom att städa vagnarna så ofta det går.
– Men det ramlar ner skräp hela tiden och det är väldigt svårt att få bort när timret är lastat, säger han.
Förarna har också fått instruktioner om att använda sig av topografin, det vill säga att se till att man behöver bromsa så lite som möjligt.
– Men ibland måste de ju bromsa. Det går inte att undvika, säger han.
Thomas Eriksson/ Västerbottens-Kuriren