Ny rampolycka: Janet fick foten krossad under bussen

Förra sommaren bröt en personlig assistent foten dÄ hon skulle hjÀlpa sin brukare ut ur en buss. Foten klÀmdes under bussrampen nÀr föraren sÀnkte bussen. En likadan olycka intrÀffade pÄ lÄngfredagen. Den hÀr gÄngen var det den personliga assistenten Janet Larsson som fick sin fot krossad.

NÄgon frÄn det ansvariga bussföretaget Transdev borde ha hört av sig för att frÄga hur det har gÄtt, tycker Janet Larsson.

NÄgon frÄn det ansvariga bussföretaget Transdev borde ha hört av sig för att frÄga hur det har gÄtt, tycker Janet Larsson.

Foto: Abebe Asres/VK

VÀnnÀs2023-04-22 12:00

Förra sommaren berÀttade VK om den personliga assistenten Eva Ivansdotter som drabbades av flera frakturer nÀr hon Äkte buss med sin brukare. Precis nÀr Ivansdotter sÀnkte rampen, sÄ att hennes brukare skulle kunna köra ut frÄn bussen med permobilen, sÀnktes ocksÄ bussen sÄ att Evas fötter klÀmdes.

Nu har en nÀstan identisk olycka intrÀffat igen. Janet Larsson ligger med sin fot i ett rosa gips hemma i soffan i villan i VÀnnÀs. Bredvid soffan stÄr ett par kryckor och hon har en blombukett som hennes moster har skickat. PÄ bordet ligger ocksÄ flera tabletter med smÀrtstillande medicin och nÄgra krya pÄ dig-hÀlsningar.

– Vi, jag och brukaren skulle Ă„ka och se bio, berĂ€ttar Janet Larsson, 22 Ă„r.

undefined
Janet ska vara gipsad i sex veckor och blir sjukskriven i minst Ätta veckor.

NÀr de skulle kliva pÄ bussen gick Janet och drog fram den ramp som behövdes för att hennes brukare skulle kunna ta sig upp pÄ bussen.

Trots att Transdev redan vid olyckan förra sommaren sa att det var busschaufförernas arbetsuppgift att ta fram rampen gjordes inte detta.

– Det brukar vara olika mellan busschaufförerna om de gör det men oftast fĂ„r vi assistenter göra det. Min bild Ă€r att chaufförerna ofta Ă€r vĂ€ldigt stressade och att de inte ser vad som hĂ€nder. Dagen innan blev jag dessutom klĂ€md i dörren för att jag inte hann ut med min brukare, sĂ€ger Janet.

undefined
Janet har fÄtt krya pÄ dig-hÀlsningar frÄn slÀkt och vÀnner.

Janet har jobbat Ät samma brukare i snart fem Är. Att hjÀlpa till med rampen hör alltsÄ till vardagen för henne.

HemtjÀnstföretagets chef Theresa Forsberg upplever ocksÄ att busschaufförerna ofta Àr vÀldigt stressade. Hennes uppfattning Àr att chaufförerna dÀrför sitter kvar och vÀntar pÄ att den personliga assistenten lyfter ut rampen.

– Det Ă€r sĂ„ konstigt att det kan hĂ€nda. De mĂ„ste ju se sig för, sĂ€ger hon.

Att behöva ropa och pÄkalla att chauffören ska ta ned rampen kan ocksÄ vara lite jobbigt för en del om man till exempel Àr lite blyg eller försiktig av sig.

– Det Ă€r klart att assistenterna kan stĂ„ och vĂ€nta men jag tĂ€nker att man gör liksom inte det. Man vill hjĂ€lpa till. Sedan kan det ocksĂ„ vara lite obekvĂ€mt att behöva hojta pĂ„ busschauffören, sĂ€ger Forsberg.

undefined
Janet Larsson har jobbat som personlig assisten i nÀstan fem Är.

NÀr Janet drog ned rampen sÄ sÀnktes samtidigt bussen ner. Hennes fötter klÀmdes fast under bussen.

– Jag började att skrika för att det gjorde sĂ„ ont. DĂ„ reagerade resenĂ€rerna men för busschauffören tog det ett tag innan han mĂ€rkte vad som hĂ€nt, berĂ€ttar Janet.

Hon blev ocksÄ liggande ganska lÀnge, kanske fem minuter, innan de kunde fÄ upp bussen igen.

– Busschauffören sa att bussen inte gick att höja utan att de var tvungen att lyfta upp mig i stĂ€llet. Chauffören tog tag under mina armar och försökte dra fram mig. Men jag satt ju fast.

Sedan försökte de ta tag i Janets armar och slita fram henne men hon satt fortfarande fast. DÀrefter fick hon en slags blackout och kommer inte riktigt ihÄg vad som hÀnde.

undefined
Pudeln Tea hÄller humöret uppe för Janet Larsson.

NĂ€r Janet till sist kom loss fick hon sitta inne i bussen och vĂ€nta till dess att ambulansen var pĂ„ plats. Hon kördes direkt till akuten dĂ€r de konstaterade att ett ben i foten var krossat och behövde opereras. Även den vĂ€nstra foten skadades men det var ingenting som var brutet dĂ€r. Janet kommer nu att vara gipsad i sex veckor och sjukskriven i minst tvĂ„ mĂ„nader.

Detta var givetvis ocksÄ traumatiskt för brukaren som först ringde till Janets förÀldrar och sedan rapporterade vad som hÀnt till assistansföretagets chef.

Ingen frÄn Transdev, som sköter busstrafiken i UmeÄ, har hört av sig till Janet för att höra hur det har gÄtt för henne efter olyckan. Hon tycker att de borde ha gjort det.

– Jag tĂ€nker att man borde höra nĂ„gonting frĂ„n dem. Det kĂ€nns ju som om de inte tar det pĂ„ allvar, sĂ€ger hon.

Nils-Jame Bickham Àr enhetschef vid Transdev i UmeÄ. Han anser att olyckan som intrÀffade förra sommaren inte Àr identisk med den som nu har skett och som drabbade Janet Larsson. Han sÀger ocksÄ att detta var en ren olyckshÀndelse.

– I det hĂ€r fallet sĂ„ stannade bussen och chauffören sĂ„g i backspegeln hur en rullstolsbunden person förberedde sig för att kliva pĂ„ den, sĂ€ger han.

undefined
Nils-Jame Bickham Àr enhetschef vid Transdev i UmeÄ.

DÀrför la chauffören i parkeringsbromsen och började att sÀnka bussen för att kunna hjÀlpa personen ombord.

– NĂ€r bussen sĂ€nks ned hinner ledsagaren stĂ€lla sig nedanför kanten och var pĂ„ vĂ€g att fĂ€lla ned rampen, sĂ€ger Bickham.

Han sÀger att det Àr Transdevs personal som ska sköta om rampen. Men han Àr medveten om att nÀr det Àr mycket folk pÄ bussarna sÄ vill assistenterna hjÀlpa till. Han tror ocksÄ att det kan skapas en stress bland passagerarna som gör att man vill att detta ska gÄ sÄ fort som möjligt.

NÀr föraren sÄg vad som hÀnde sÄ gick det inte att höja bussen eftersom det finns en fördröjning i detta moment.

Nils-Jame Bickham tror att en lösning för att fÄ bort det hÀr problemet med klÀmda fötter Àr att man sÀtter en lÄsanordning pÄ rampen som bara chauffören har tillgÄng till. Men nÄgot sÄdant förslag finns Ànnu inte.

undefined
PÄ vardagsrumsbordet finns bÄde smÀrtstillande medicin och hÀlsningar.

NÀr VK uppmÀrksammade problemen förra sommaren sa skyddsombudet Göran Sandberg att han trodde att grunden till problemet var att folk inte vill slösa varandras tid. Varken resenÀrerna eller förarna.

'– Ledsagarna och resenĂ€rerna vill kanske inte behöva gĂ„ fram till oss och be oss göra nĂ„got som de kan göra. Och för oss chaufförer blir det en halvkonstig situation om vi börjar be ledsagarna att sluta hjĂ€lpa till. Vi uppskattar ju att vi fĂ„r hjĂ€lp, sa Sandberg dĂ„.

Bickham menar att problemet inte Àr att busschaufförerna inte hinner göra sitt arbete.

– SĂ„ Ă€r det inte. Bussarna följer en tidtabell och sĂ„ lĂ€nge som bussarna avgĂ„r frĂ„n starthĂ„llplatsen den tid den ska göra det sĂ„ Ă€r det mycket som kan hĂ€nda lĂ€ngs vĂ€gen. Det handlar mer om att UmeĂ„borna mĂ„ste ha mer tĂ„lamod och visa mer hĂ€nsyn, sĂ€ger han.

Enligt Nils-Jame Bickham ska det Àven finnas anslag pÄ bussarna dÀr det stÄr att det Àr busschaufförernas arbetsuppgift att hantera rampen.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!