Den del som gÄr inne i Laos Àr 414 kilometer lÄng, kostade motsvarande 54 miljarder kronor och tog fem Är att bygga. Men nu Àr linjen som kopplar ihop Laos med jÀrnvÀgsnÀtet i södra Kina klar.
För Laos, som tidigare bara hade fyra kilometer jÀrnvÀg i landet, Àr det ett rejÀlt infrastrukturlyft. Restiden frÄn Laos huvudstad till den kinesiska grÀnsen kapas frÄn tvÄ dagar med buss till tre timmar pÄ rÀls, enligt statliga Vientiane Times, som hÀvdar att "Laos kommer att vara ett vÀldigt annorlunda land efter Laos-Kina-jÀrnvÀgen".
ââLaos regering ser storskaliga infrastrukturprojekt likt det hĂ€r som vĂ€gen ut ur fattigdom, sĂ€ger Greg Raymond, forskare i internationella relationer med Sydostasien som specialomrĂ„de, vid Australian National University, till TT.
Laos, med sju miljoner invĂ„nare, vill ocksĂ„ att synen pĂ„ landet förĂ€ndras, frĂ„n ett kustlöst land inklĂ€mt mellan Kina, Thailand, Vietnam, Myanmar och Kambodja, till â sĂ„ smĂ„ningom â ett sydostasiatiskt nav.
ââDet hĂ€r Ă€r ett projekt som man hoppas innebĂ€r att landet blir en del av en ekonomisk korridor mellan Kina och övriga Sydostasien, sĂ€ger Raymond.
Del av sidenvÀg
Projektet Ă€r en del av Kinas "nya sidenvĂ€g" â Belt and Road Initiative (BRI) pĂ„ engelska â ett jĂ€ttelikt infrastrukturprojekt som omfattar satsningar i mĂ„nga lĂ€nder.
ââĂkad ekonomisk integration i lĂ€nderna i periferin kan ocksĂ„ göra dem mer politiskt anpassade till Kina. Det Ă€r ett sĂ€tt att göra Kina mer centralt i den globala ekonomin, och i synnerhet i den regionala ekonomin, förklarar Greg Raymond.
MĂ„nga bedömare anser att infrastruktursatsningen framför allt Ă€r just det â en lĂ„ngsiktig plan att föra in de över hundra lĂ€nderna som ingĂ„r i projektet i linje med det kinesiska Kommunistpartiets politiska plan. Fast dĂ„ genom ekonomiska incitament, i stĂ€ller för med vĂ„ld och militĂ€r.
Genom bland annat fördelaktiga lÄn planerar Peking att förskjuta de geopolitiska maktstrukturer som finns i dag för att öka sitt inflytande och bli vÀrldens ledande stormakt till 2049.
Idén bygger pÄ att lÀnderna inleder samarbeten med Kina inledningsvis för att de ser ekonomiska fördelar med det. Med tiden börjar de inse att de behöver ha ett bredare och djupare samarbete med Kina för att skydda de vinningar som skapats, har KinakÀnnaren NadÚge Rolland vid The National Bureau of Asian Research i Washington tidigare beskrivit det för TT. PÄ sÄ vis knyter Peking lÀnderna nÀrmare sig.
Stora skulder
Men pÄ kort sikt innebÀr satsningen i Laos att gods- och persontÄgen sedan den 3 december susar fram via 75 tunnlar och över 150 broar.
Det finns förhoppningar att jÀrnvÀgen ska locka turister, och göra det enklare och snabbare att transportera gods.
ââLaos har mĂ„nga gruvprojekt, och tĂ„gen kommer att anvĂ€ndas för en del mineraler och jordbruksprodukter. Kina Ă€ger mycket bananplantage och gummiodlingar i norra Laos, det Ă€r möjligt att en del av det gĂ„r via jĂ€rnvĂ€g, sĂ€ger Raymond.
Men Àven de kortsiktigare vinsterna har baksidor som mÀrks direkt. MÄnga mÀnniskor tvingades flytta nÀr jÀrnvÀgen skulle fram, och det vÀntas Àven problem framöver. Laos ska bekosta 30 procent av bygget, ett land som i och med pandemin redan i dag har svÄrt att betala sina skulder.
Det krÀvs för Laos del att jÀrnvÀgen blir en ekonomisk framgÄng, vilket det enligt Raymond inte finns nÄgra garantier för. Det har spekulerats i vad Kina gör om Laos inte kan betala, om landet möjligtvis tvingas att ge upp landomrÄden i sÄ fall.
Klumpig koppling
Ett annat praktiskt frÄgetecken Àr strÀckans fortsÀttning.
Det finns planer pÄ en fortsÀttning frÄn Vientiane, som ligger vid grÀnsen till Thailand, vidare till Bangkok och ned genom Malaysia till Singapore.
ââDet finns en sorts klumpig koppling till Thailand i dag, dĂ„ gods fĂ„r lastas av till lastbilar i Vientiane och föras över grĂ€nsbron dĂ€r de lastas pĂ„ thailĂ€ndska tĂ„g, sĂ€ger Raymond.
Men en sammanhÀngande linje genom Thailand verkar ligga en bit fram i tiden, Àven om Kina redan för ett antal Är sedan gick ut med mÄlet att snabbtÄg mellan London och Peking, kanske med fortsÀttning ner till Bangkok och Singapore, ska ta bara ett par dygn. Vientiane ligger geografiskt bra till som stopp pÄ en sÄdan rutt.
ââI dag finns bara en vag plan i Thailand om att kanske ha nĂ„got byggt till 2028, men det Ă€r lĂ„ng tid för Laos att vĂ€nta. Till dess Ă€r det frĂ€mst gods mellan Vientiane och Kina det kommer att handla om, sĂ€ger Greg Raymond.
Flera frÄgetecken
Greg Raymond sÀger att det finns en del frÄgetecken kring hur mycket jÀrnvÀgen kommer att anvÀndas för passagerare pÄ bÄda sidorna av grÀnsen, och om Laos kommer att kunna bygga upp den kringinfrastruktur som behövs, exempelvis vÀgar och logistikcentraler kring jÀrnvÀgsstationerna.
Ăven om jĂ€rnvĂ€gen blir en ekonomisk framgĂ„ng, och det lockar utlĂ€ndska företag att etablera sig kring jĂ€rnvĂ€gsstationerna, sĂ„ behöver det inte gynna den vanliga laotiern.
ââEller kommer det att bli som i en del andra specialekonomiska zoner? Att lokalbefolkningen fĂ„r sĂ€mre jobb, sĂ„ att de blir en sorts andra klassens medborgare i sitt eget land Ă€ven om projektet i sig Ă€r framgĂ„ngsrikt, sĂ€ger han.