Linje till Laos klar – ny lĂ€nk pĂ„ Kinas sidenvĂ€g

Laos knyts nĂ€rmare Kina, nĂ€r en 100 mil lĂ„ng jĂ€rnvĂ€g tas i bruk. Linjen Ă€r en pusselbit i Kinas jĂ€ttelika infrastruktursatsning, den "nya sidenvĂ€gen". Förhoppningarna i Laos Ă€r stora – kanske för stora.
–Det finns en risk att jĂ€rnvĂ€gen inte levererar den ekonomiska tillvĂ€xt som Laos hoppas pĂ„, sĂ€ger forskaren Greg Raymond.

Ett tĂ„g pĂ„ rutten Kunming–Vientiane kör över floden Yuanjiang i den kinesiska provinsen Yunnan.

Ett tĂ„g pĂ„ rutten Kunming–Vientiane kör över floden Yuanjiang i den kinesiska provinsen Yunnan.

Foto: Wang Guansen

Laos2021-12-25 11:33

Den del som gÄr inne i Laos Àr 414 kilometer lÄng, kostade motsvarande 54 miljarder kronor och tog fem Är att bygga. Men nu Àr linjen som kopplar ihop Laos med jÀrnvÀgsnÀtet i södra Kina klar.

För Laos, som tidigare bara hade fyra kilometer jÀrnvÀg i landet, Àr det ett rejÀlt infrastrukturlyft. Restiden frÄn Laos huvudstad till den kinesiska grÀnsen kapas frÄn tvÄ dagar med buss till tre timmar pÄ rÀls, enligt statliga Vientiane Times, som hÀvdar att "Laos kommer att vara ett vÀldigt annorlunda land efter Laos-Kina-jÀrnvÀgen".

– Laos regering ser storskaliga infrastrukturprojekt likt det hĂ€r som vĂ€gen ut ur fattigdom, sĂ€ger Greg Raymond, forskare i internationella relationer med Sydostasien som specialomrĂ„de, vid Australian National University, till TT.

Laos, med sju miljoner invĂ„nare, vill ocksĂ„ att synen pĂ„ landet förĂ€ndras, frĂ„n ett kustlöst land inklĂ€mt mellan Kina, Thailand, Vietnam, Myanmar och Kambodja, till – sĂ„ smĂ„ningom – ett sydostasiatiskt nav.

– Det hĂ€r Ă€r ett projekt som man hoppas innebĂ€r att landet blir en del av en ekonomisk korridor mellan Kina och övriga Sydostasien, sĂ€ger Raymond.

Del av sidenvÀg

Projektet Ă€r en del av Kinas "nya sidenvĂ€g" – Belt and Road Initiative (BRI) pĂ„ engelska – ett jĂ€ttelikt infrastrukturprojekt som omfattar satsningar i mĂ„nga lĂ€nder.

– Ökad ekonomisk integration i lĂ€nderna i periferin kan ocksĂ„ göra dem mer politiskt anpassade till Kina. Det Ă€r ett sĂ€tt att göra Kina mer centralt i den globala ekonomin, och i synnerhet i den regionala ekonomin, förklarar Greg Raymond.

MĂ„nga bedömare anser att infrastruktursatsningen framför allt Ă€r just det – en lĂ„ngsiktig plan att föra in de över hundra lĂ€nderna som ingĂ„r i projektet i linje med det kinesiska Kommunistpartiets politiska plan. Fast dĂ„ genom ekonomiska incitament, i stĂ€ller för med vĂ„ld och militĂ€r.

Genom bland annat fördelaktiga lÄn planerar Peking att förskjuta de geopolitiska maktstrukturer som finns i dag för att öka sitt inflytande och bli vÀrldens ledande stormakt till 2049.

Idén bygger pÄ att lÀnderna inleder samarbeten med Kina inledningsvis för att de ser ekonomiska fördelar med det. Med tiden börjar de inse att de behöver ha ett bredare och djupare samarbete med Kina för att skydda de vinningar som skapats, har KinakÀnnaren NadÚge Rolland vid The National Bureau of Asian Research i Washington tidigare beskrivit det för TT. PÄ sÄ vis knyter Peking lÀnderna nÀrmare sig.

Stora skulder

Men pÄ kort sikt innebÀr satsningen i Laos att gods- och persontÄgen sedan den 3 december susar fram via 75 tunnlar och över 150 broar.

Det finns förhoppningar att jÀrnvÀgen ska locka turister, och göra det enklare och snabbare att transportera gods.

– Laos har mĂ„nga gruvprojekt, och tĂ„gen kommer att anvĂ€ndas för en del mineraler och jordbruksprodukter. Kina Ă€ger mycket bananplantage och gummiodlingar i norra Laos, det Ă€r möjligt att en del av det gĂ„r via jĂ€rnvĂ€g, sĂ€ger Raymond.

Men Àven de kortsiktigare vinsterna har baksidor som mÀrks direkt. MÄnga mÀnniskor tvingades flytta nÀr jÀrnvÀgen skulle fram, och det vÀntas Àven problem framöver. Laos ska bekosta 30 procent av bygget, ett land som i och med pandemin redan i dag har svÄrt att betala sina skulder.

Det krÀvs för Laos del att jÀrnvÀgen blir en ekonomisk framgÄng, vilket det enligt Raymond inte finns nÄgra garantier för. Det har spekulerats i vad Kina gör om Laos inte kan betala, om landet möjligtvis tvingas att ge upp landomrÄden i sÄ fall.

Klumpig koppling

Ett annat praktiskt frÄgetecken Àr strÀckans fortsÀttning.

Det finns planer pÄ en fortsÀttning frÄn Vientiane, som ligger vid grÀnsen till Thailand, vidare till Bangkok och ned genom Malaysia till Singapore.

– Det finns en sorts klumpig koppling till Thailand i dag, dĂ„ gods fĂ„r lastas av till lastbilar i Vientiane och föras över grĂ€nsbron dĂ€r de lastas pĂ„ thailĂ€ndska tĂ„g, sĂ€ger Raymond.

Men en sammanhÀngande linje genom Thailand verkar ligga en bit fram i tiden, Àven om Kina redan för ett antal Är sedan gick ut med mÄlet att snabbtÄg mellan London och Peking, kanske med fortsÀttning ner till Bangkok och Singapore, ska ta bara ett par dygn. Vientiane ligger geografiskt bra till som stopp pÄ en sÄdan rutt.

– I dag finns bara en vag plan i Thailand om att kanske ha nĂ„got byggt till 2028, men det Ă€r lĂ„ng tid för Laos att vĂ€nta. Till dess Ă€r det frĂ€mst gods mellan Vientiane och Kina det kommer att handla om, sĂ€ger Greg Raymond.

Flera frÄgetecken

Greg Raymond sÀger att det finns en del frÄgetecken kring hur mycket jÀrnvÀgen kommer att anvÀndas för passagerare pÄ bÄda sidorna av grÀnsen, och om Laos kommer att kunna bygga upp den kringinfrastruktur som behövs, exempelvis vÀgar och logistikcentraler kring jÀrnvÀgsstationerna.

Även om jĂ€rnvĂ€gen blir en ekonomisk framgĂ„ng, och det lockar utlĂ€ndska företag att etablera sig kring jĂ€rnvĂ€gsstationerna, sĂ„ behöver det inte gynna den vanliga laotiern.

– Eller kommer det att bli som i en del andra specialekonomiska zoner? Att lokalbefolkningen fĂ„r sĂ€mre jobb, sĂ„ att de blir en sorts andra klassens medborgare i sitt eget land Ă€ven om projektet i sig Ă€r framgĂ„ngsrikt, sĂ€ger han.

Fakta: Ny lÀnk till Sydostasien

Den nya jÀrnvÀgen kostar motsvarande 5,9 miljarder USA-dollar, vilket ocksÄ kan uttryckas som en tredjedel av Laos BNP Är 2017. Kina stÄr för 70 procent av kostnaden. Laos betalar 30 procent, men insatsen görs till stor del via lÄn frÄn en kinesisk bank. Bygget inleddes 2017 och slutfördes 2021.

PersontÄgen kan Äka 160 kilometer i timmen, medan godstÄgen fÀrdas i 120 kilometer i timmen.

Den nya strĂ€ckan mellan Vientiane och grĂ€nsstaden Boten Ă€r 414 kilometer lĂ„ng, och frĂ„n Boten gĂ„r det att resa vidare till kinesiska storstaden Kunming. Totalt Ă€r jĂ€rnvĂ€gsstrĂ€ckan dĂ„ 1 035 kilometer.

PĂ„ den laotiska sidan finns tio jĂ€rnvĂ€gsstationer för passagerare och 22 för gods. En enkelbiljett för den laotiska delen kostar mellan 333 000 och 529 000 kip (272–432 kronor).

Mellan Kunming och Peking Àr det nÀstan 300 mil, men det finns höghastighetstÄg som tar drygt tio timmar. Laos-strÀckan innebÀr dÀrmed ett nytt sÀtt att ta sig med tÄg Ànda frÄn Europa, via Transsibiriska jÀrnvÀgen, till Sydostasien.

KĂ€llor: AFP, VĂ€rldsbanken, AP.


Bakgrund: "Nya sidenvĂ€gen" – en del av Kinas satsning pĂ„ mer inflytande

Kinas ekonomiska utveckling efter 1978 har varit snabbare Ă€n nĂ„got annat lands. Sedan 2010 Ă€r Kina vĂ€rldens nĂ€st största ekonomi – mĂ€tt i BNP – efter USA.

Parallellt har Kina byggt upp sin militÀra styrka och söker bli en ledande aktör pÄ vÀrldsarenan. Utrikespolitiken har blivit mer aktiv och pÄstridig och Kina gör stora investeringar i infrastruktur i mÄnga lÀnder. SidenvÀgsinitiativet (Belt and Road Initiative, BRI) spelar en viktig roll för att uppnÄ de nya mÄlen.

Projektet lanserades av president Xi Jinping i september 2013. Sedan dess har Kina investerat motsvarande flera biljoner, tusentals miljarder, kronor i infrastruktursatsningar i över hundra lÀnder. Det rör sig om allt frÄn hamnar, vÀgar och jÀrnvÀgar till elnÀt och gasledningar.

Satsningen bestĂ„r av sex huvudsakliga rutter – dĂ€ribland landvĂ€gen frĂ„n Kina till Pakistans kust samt sjövĂ€gen frĂ„n Kina till Europa.

2017 presenterades Àven planer pÄ en "arktisk sidenvÀg", en snabbare vattenrutt till Europa som kan bli verklighet nÀr isarna smÀlter.

Projektet Àr tÀnkt att vara fÀrdigstÀllt till 2049, dÄ Folkrepubliken Kina firar 100 Är.

Kinas pÄgÄende expansion har mötts av misstÀnksamhet i demokratiska lÀnder, frÀmst USA, Japan, Indien och EU. Detta bland annat eftersom Peking sagt sig vilja framhÄlla sitt ekonomiska och politiska system som ett alternativ till den liberala demokratiska vÀrldsordning som rÄder i vÀst. Kinas bristande respekt för mÀnskliga rÀttigheter oroar ocksÄ mÄnga vÀrldsledare.

KĂ€llor: Landguiden/UI, VĂ€rldsbanken.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!