De nya förslagen om bussar och lastbilar presenterades pÄ en presskonferens i Strasbourg vid 15-tiden.
"à r 2050 mÄste nÀstan alla fordon pÄ vÄra vÀgar vara utslÀppsfria. VÄr klimatlag krÀver det, vÄra stÀder krÀver det och vÄra tillverkare vÀxlar nu upp för att ta sig dit", hÀlsar klimatansvarige vice kommissionsordföranden Frans Timmermans i ett pressmeddelande.
Förslaget innebÀr att de tunga fordonens utslÀpp ska fasas ut och ha minskat med 45 procent frÄn 2030, 65 procent 2035 och 90 procent frÄn Är 2040.
BilutslÀpp
Parallellt har EU-parlamentet godkÀnt den preliminÀra uppgörelse om personbilarnas utslÀpp som nÄddes med medlemslÀnderna i höstas. 340 ja-sÀgande ledamöter vann mot mot 279 nej och 21 nedlagda pÄ tisdagen.
"Ăntligen har vi, och framför allt industrin, en konkret tidsram att förhĂ„lla oss till. Vi gröna Ă€r glada att ett förbud frĂ„n 2035 Ă€r pĂ„ plats, men samtidigt Ă€r det ett decennium för sent", hĂ€lsar svenske Jakop Dalunde (MP) via sms.
"Ett historiskt viktigt beslut. Vi kan inte fortsÀtta slÀppa ut nya bensin- och dieselbilar pÄ vÄra vÀgar i all oÀndlighet", skriver kollegan Heléne Fritzon (S) i ett pressmeddelande.
Fit for 55
Alla svenska ledamöter pÄ plats röstade ja, förutom SD:s Johan Nissinen och Charlie Weimers och den förre SD-ledamoten Peter Lundgren.
Uppgörelsen Àr en del av EU:s stora klimatpaket, Fit for 55, och innebÀr Àven en mÄlsÀttning att 55 procent av alla bilar och 50 procent av alla skÄpbilar ska vara utslÀppsfria redan Är 2030.