Väntar fortfarande på första tömningen: ”Man blir ju lite orolig”

De nya sopkärlen och sopbilarna har nu varit i drift i Skellefteå kommun ett tag.
Men det har inte varit en smärtfri övergång.
Dennis Meijer i Ursviken har fortfarande inte fått sina kärl tömda.
– Man blir ju lite orolig över att det tar så lång tid att trimma in, säger han.

Dennis Meijer och sonen Henry väntar fortfarande på att få sina tunnor i Ursviken tömda.

Dennis Meijer och sonen Henry väntar fortfarande på att få sina tunnor i Ursviken tömda.

Foto: Patrik Johansson

Ursviken2025-05-06 18:00

Dennis Meijer bor i Ursviken tillsammans med sambo och två barn, varav det ena är ett blöjbarn. Just Ursviken var först ut när kommunen började byta ut de dåvarande soptunnorna till de nya fyrfackskärlen i slutet av mars. Men för Dennis Meijer och hans familj har det varit en lång väntan på att få sina sopor tömda för första gången.

– Vi har ringt och mejlat och fått olika besked, ibland är det bilhaveri eller personalbrist och ibland ska det köras ikapp, berättar han för Norran.

– Vi har blivit uppmanade att ställa plastsäckar vid sidan av tunnorna, men det tänker vi inte göra, inte med blöjor. Istället har vi påsar med blöjor i tvättstugan.

Facket för restavfall blir snabbt fullt, medan andra fack ekar halvtomma.
Facket för restavfall blir snabbt fullt, medan andra fack ekar halvtomma.

Just blöjor är det största problemet för familjen. Restavfallsfacket, där blöjor ingår, töms var fjärde vecka.

– Fyra veckor är på håret i normala fall, och nu verkar det som om vi måste vänta 2,5 halv vecka till. Nu har vi ju bara ett blöjbarn, men tänk på de som har två-tre stycken, säger Dennis Meijer.

Hur har snacket gått i grannskapet?

– Det är ju mycket prat om det här på Facebook och liknande. Vissa får sina tunnor tömda och andra inte, till exempel.

Dennis Meijer har ställt ut en extra soptunna, men det räcker ändå inte långt.
Dennis Meijer har ställt ut en extra soptunna, men det räcker ändå inte långt.
Dennis Meijer tycker att det skulle ha gjorts en riskanalys innan soptunnorna byttes ut.
Dennis Meijer tycker att det skulle ha gjorts en riskanalys innan soptunnorna byttes ut.

Vad tycker du att kommunen ska göra?

– Många problem borde ha dykt upp om man gjort en ordentlig riskanalys, exempelvis hur saker ramlar ur bilarna vid tömning. Vi som kunder blir lidande och arbetsmiljön för de som kör blir dålig. Dessutom borde frekvensen för olika fack ändras. Fyra veckor för restavfall är för lång tid även när det fungerar, medan exempelvis glas och tidningar inte behöver tömmas varannan vecka, säger Dennis Meijer.

På Skellefteå kommun är man medvetna om de problem som har varit och jobbar för att det ska flyta på bättre.

– Det har varit flera inkörningsproblem. Det tar exempelvis betydligt längre tid att tömma de nya kärlen. Det gamla systemet tömde kärlen på 7-8 sekunder medan det nya tar 21 sekunder att tömma ett kärl. Vi har haft tekniker som jobbat med saken och även flyttat över en del av körlistorna från de gamla bilarna till de nya så att vi ska få snabbare tömning, säger Therese Lindgren, enhetschef vatten och avfall, Skellefteå kommun, till Norran.

Skellefteå kommuns nya sopbilar tömmer inte lika snabbt som de gamla, villket ska åtgärdas.
Skellefteå kommuns nya sopbilar tömmer inte lika snabbt som de gamla, villket ska åtgärdas.

– Dessutom har vi haft bil- och personalbrist, vilket gjort det rörigt. Men nu har vi fått in en bil till och håller på att anställa två personer till plus ytterligare en över sommaren, sen ska vi vara full styrka.  Allt det här sammantaget har gjort att det blivit struligt och vi har fått köra långa dagar för att hinna med. Men vi kan inte vara ute hur länge som helst heller. Men nu hoppas vi att allt ska vara löst inom kort.

Vad vill du säga till folk som inte fått sina kärl tömda?

– Vi förstår att det blivit problem för en del. Blir det fullt i tunnan så går det att ställa en säck bredvid, gärna med en lapp vad den innehåller så chauffören slipper öppna den.

Har ni fått andra åsikter från kunderna?

– Vi har fått mycket respons från allmänheten och de flesta är nöjda med fyrfackskärlen och förhoppningsvis ska alla problem vara lösta inom kort, avslutar Therese Lindgren.                                                                   

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!