Tjocka isar – samtliga isbrytare utkallade

De två senaste veckorna har kölden gjort att tjocka isar har lagt sig i Kvarken och Bottenviken. Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer, samtliga statsisbrytare är nu ute till havs för att assistera fartygen så att de kan ta sig fram. ”Det är jättebra att vi har alla ute så att vi kan ta hand om båtarna som behöver hjälp och att det inte blir några väntetider till havs”, säger Ann Ericsson, operatör vid isbrytarledningen på Sjöfartsverket till Västerbottens-Kuriren.

Foto: Karl Herlin / Sjöfartsverket

Umeå2019-01-29 13:17
undefined

Istillväxten gick förhållandevis långsamt under december och första halvan av januari, men de senaste veckorna har det kyliga vädret gjort att isen snabbt tjocknat.

– Nu är hela Bottenviken och Kvarken isbelagd. Längs kusten ligger det is från Örnsköldsvik till norra Kalmarsund. Även Mälaren och delar av Vänern är isbelagda. Vi räknar med fortsatt avkylning och långsam istillväxt i samtliga farvatten, säger Emma Grönkvist, driftoperatör vid isbrytarledningen på Sjöfartsverket, i ett pressmeddelande.

De fem statsisbrytarna samt isbrytaren Thetis, som hyrts in från Finland, assisterar sjöfarten till och från hamnar längs Norrlandskusten och i Vänern. Just nu assisterar och koordinerar Atle, Oden och Frej i Bottenviken. Ymer ligger i Kvarken och koordinerar svenska och finska isbrytare och även inhyrda Thetis är i det området. Ale befinner sig i Vänersborgsviken i Vänern.

– Det är inte ovanligt tjock is i år, det är ganska normalt för att vara i slutet på januari, säger Ann Ericsson när VK når henne på telefon.

Från och med i dag, den 29 januari, införs eller skärps befintliga restriktioner för sjöfart i området finska gränsen–Öregrund. Restriktioner finns eller införs även för Mälaren, Vänern och Göta älv. Restriktioner innebär att endast fartyg som är byggda för att trafikera isbelagda farvatten kan få isbrytarassistans. På Mälaren assisterar inte Sjöfartsverket trafiken, men håller basrännan öppen. I Sverige införs restriktioner varje vinter, särskilt till hamnarna längs övre Norrlandskusten.

Evelina Lindfors/ Västerbottens-Kuriren

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om