Det var flygplanet SE-MES, även kallad för "mesen" som kraschade i går på ön Storsandskär. Planet var australiensiskt och flygplansmodellen är vanlig bland fallskärmshoppare. Modellen heter GippsAero GA8 Airvan och i Sverige ska det finnas tre exemplar av flygplanet. Ett av dem befinner sig på Linköpings fallskärmsklubb.
Enligt Transportstyrelsens hemsida gick SE-MES luftvärdighetshandling ut fredag den 12 juli. Om det hade varit korrekt, skulle det innebära att planet inte hade fått flyga. Vid flygning ska det alltid finnas giltig luftvärdighetshandling ombord, som intygar att flygplanet i det här fallet har luftvärdighet.
Identifieringen av de avlidna inte klar änTransportstyrelsen bekräftar att flygplanet hade luftvärdighetshandlingar, men att deras system uppdateras manuellt. Hemsidan visar alltså inte en hundraprocentig pålitlig bild av situationen. Vidare återkommer Transportstyrelsen med kommentar.
Än vet man inte om vad som har orsakat olyckan. Skydive Umeå AB som ägde planet, är ett bolag som ägs av Umeå fallskärmsklubb. SE-MES är bolagets enda plan. Flera av VK:s läsare har hört av sig angående hur många passagerare som får plats på flygplansmodellen. Peder Nyman, ordförande för Skydive Umeå AB, konstaterar att planet är byggt för totalt 10 personer.
– Det ska vara byggt för åtta passagerare plus besättning. så det är byggt för tio personer. Två personer ska kunna vara besättning och åtta som är passagerare, säger Peder Nyman.
Enligt Peder Nyman är planet byggt för att flyga och landa på små fält. Enligt honom har bolaget inte upplevt några större problem med flygplanet.
– Generellt sätt nej, det är inga större problem med det där flygplanet. Alla fordon har ju sina saker som ska servas och all service har skötts enligt den flygmanual som de ska. Så som svar på frågan: nej, det är inga problem med det planet, säger Peder Nyman.
Julija Sidner/Västerbottens-Kuriren