Det var 60 år sedan Stora Nolia startade. Sedan dess har mycket hänt, och nu sker förändringar igen, rapporterar VK. Länge var Stora Nolia nio dagar lång, men sedan sviktade besöksantalet, plus att många utställare tyckte att det var en lång mässa.
Därför beslutade man sig för att gå ner till fem dagar. Men så kom pandemin och några år utan mässa.
Förra året provade man på fem dagar i Piteå men då från lördag till onsdag. Efter att ha pratat med utställare och besökare provar man i år att ha öppet från onsdag till söndag.
En som är med och fattar de här besluten är Nolias vd Jonas Dahlberg.
– Som på 90-talet blir det aldrig mer, konstaterar han.
Med internethandeln har mycket hänt och numera är det vanliga att arrangörer satsar på specialiserade mässor.
– Det här är den sista mässan i Sverige som är i det här formatet, och vi försöker hitta ett sätt att hålla kvar storlek och bredd på mässan även om den krympt till ytan. Det var 8–10 år sedan man i storstäderna bröt ut och gjorde flera mässor, men vi vill hålla kvar vid det här.
Varför är det viktigt att hålla kvar den här mässan?
– För att det är en fantastisk folkfest och det blir en väldigt bra mix. Har man en bo- och byggmässa kommer bara de med det intresset, men här har man blandningen av att man kan köpa allt från mat till husvagn och titta på Hermésscarfar.
Hermésscarfar är kanske inget man förknippar med Nolia, och ännu ovanligare att det ställs ut något som inte är till salu.
– Vi går mer mot upplevelser, då shoppingen krymper. Men shoppingen krymper inte i antalet produkter utan snarare att där vi hade fyra eller fem utställare i samma kategori har vi nu en eller två, förklarar Jonas Dahlberg.
Scarfarna från Hermés är hämtade ur Margareta Backström-Öbergs samling som Jonas Dahlberg såg på Antikmässan i Stockholm och tänkte att det ville han ställa ut i Umeå. Så nu finns här 86 scarfar att beskåda.
Noliamässan har också en stor satsning på barn där eventbyrån Story act agency skapat Sagornas värld
– Vi bygger en upplevelsevärld där barn ska få använda fantasin och kliva in i en annan värld. Vi jobbar med återbruk så allt ni ser är sådant som vi lånat eller som är spillmaterial, säger Ellinor Thörngren som är vd på Story act agency.
Hon berättar att det varit mycket jobb i sommar.
– Bara väggen med olika pärlplattor består av 10 000 pärlor, så det är ett hästjobb. Medan man suttit och tittat på en serie har man gjort en pärlplatta.
Smakmässan gästar också Noliamässan med ett eget område. Här sköter Facit baren och sedan blir det mat från Rökstugan, Novas inn, Hunger & törst samt mobila cateringfirman Sydön.
– Skillnaden mot Smakfestivalen är att det är mer musik. Här har vi musikscenen med uppträdanden, berättar Anna Axelsson.
Jonas Dahlberg hoppas på att årets upplaga av Noliamässan ska få närmare 60 000 besökare, liksom i Piteå förra året.
Vad är största motståndaren?
– Just nu är det vädret och det ekonomiska läget. Men vi såg att på Trädgårdsmässan i april sålde de bättre än någonsin så vi ser ett uppdämt behov efter pandemin, men sedan är frågan är hur privatpersoner ser på kapitalvaror. Men norrlänningen är van att spara sina investeringar till Noliamässan.
Vad är värsta vädret?
– Jättevarmt är det värsta. Jag vill gärna ha svenskt lagomväder.