Även klädförsäljningen gick bra i april: upp nästan 6 procent jämfört med samma månad i fjol.
– Siffrorna som sådana talar sitt tydliga språk. Det är ju fantastiskt roligt att vi äntligen efter flera månader (av nedgång) kan visa lite positiv statistik, säger Mikael Sandström, ordförande för branschorganisationen Svensk Handel Stil.
Apriluppgången har flera orsaker enligt Sandström. Dels var försäljningen dålig i jämförelsemånaden (april 2017), dels inföll påsken i mars i år:
– Påsken är negativ för sällanköpshandel som skor och kläder; den helgen är mest positiv för livsmedelshandeln. Men framför allt hade vi ett väldigt trevligt väder i april. Det gynnar i synnerhet skohandeln, som är ännu mer väderkänslig än klädhandeln.
Nät och butik
Svensk Handel Stil redovisar den sammanlagda försäljningen av kläder och skor – i fysiska butiker och på nätet – mätt i löpande priser, alltså utan hänsyn tagen till eventuell inflation. Sett över årets första fyra månader har både kläd- och skoförsäljningen backat jämfört med samma period i fjol: närmare 3 procent för kläder och knappt 2 procent för skor.
– Ja, det har gått back i fler månader än så, och vi har haft en ganska medioker utveckling under flera år egentligen. Men nu har det ju blivit väsentligt bättre, säger Mikael Sandström.
Modest i maj?
Under förra året visade klädhandeln positiva månadssiffror bara i mars (+0,7 procent) och september (+2,9 procent).
Stora försäljningsökningar som den i april brukar följas av en mer blygsam omsättning månaden därpå, konstaterar Sandström som därför inte är "överdrivet optimistisk" när det gäller majsiffrorna.
Björn Larsson Ask/TT